نور در قرآن کریم ومثنوی مولوی

بابانژاد, معصومه نور در قرآن کریم ومثنوی مولوی. In: The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana, April 2018. (Submitted)

[img] Text
42. نور در قرآن کریم و مثنوی مولوی.pdf

Download (983kB)

Abstract

The discussion of Nourika is one of the important and meaningful topics, and among theologians and among the mystics and philosophers, it is important and important to the ancient religions, holy places and places of worship, and in the end it is also for the Prophet (pbuh) The Qur'an has been used, but based on the light of the philosophers, theologians and commentators of the Qur'an, each one has provided proof of God's "nonfirmness" (Ja'far al-Boshani, 282: 1382) and (Tabatabai, 275: 13789), and believe that the use of the name " Light "can not mean the sensible light which is the object or object of the body and is a blessing of brute force when we say that God Wonder Nurat This light does not mean the sensory and material light, but it means that the divine nature is intrinsic and revealing, it is bright and shining, the appearance and brightness of everything is from the light of its essence, but it is self-evident and clear. , He did not find anything and he did not find it; therefore, we can say: "God is not light." But among the mystics of Rumi, he has been able to apply it in a different way with the help of the Qur'anic verses in spiritual masnavi, and this It is a means for the corridors to introduce the path of knowledge, which we have tried to address in this article.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: نور در قرآن کریم ومثنوی مولوی
Persian Abstract: بحث از نوریکی ازمباحث مهم وپرمعنی بوده و چه درمیان متکلّمان وچه درمیان عارفان وفیلسوفان ازمباحث مهم می باشد و نزد ادیان کهن ، مقدس ومحل ّپرستش بوده است و درقرآن نیز برای نامیدن خدا و حق وگاه نیز مختص پیامبر اکرم "ص" وگاه نیز برای نامیدن قرآن ازآن استفاده شده است ؛اما بر مبنای نور فلاسفه و متکلمان و مفسران قرآن هر کدام دلایلی متقن‌بر "جسم" نبودن خداوند، ارائهنموده‌اند؛(جعفرالسبحانی،282:1382)و(طباطبایی،275:13789) ومعتقداند که اطلاق اسم "نور" برخداوند نمی‌تواند به معنای نورمحسوس باشد که به‌عنوان جسم و یا ازخواص جسموعارض بر¬جسم است،زمانی که میگوییم خداوند نوراست این نوربه معنای نورحسی ومادی نیست بلکه به این معناست که ذاتالاهی، ذات پیدا و پید¬اکننده است، روشن¬و¬روشن‌کننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات اوست؛ ولی اوخود پیدا و روشن است، چیزی او را پیدا وروشن نساخته است؛ از‌این‌رو می‌توانیم بگوییم:"خدا نوراست".امّا در میان عارفان مولانا توانسته است با بهره گیری از عنصر نور والبته با یاری از آیات قرآنی در مثنوی معنوی آن را درمعانی مختلفی به زیبایی مطرح کند،وآن را وسیله ای برای راهروان راه معرفت معرفی کند چیزی که ما در این مقاله سعی کرده ایم به آن بپردازیم.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Divisions: Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Subjects > Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Date Deposited: 07 Apr 2019 07:27
Last Modified: 07 Apr 2019 07:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/6300

Actions (login required)

View Item View Item