Factors affecting the promotion of organizational citizenship behavior of elementary teachers Ardabil

Salehi Mofrad, Bashir and Zahed Babolan, Adel and Moeinikia, Mahdi and Moradi, Masood (2016) Factors affecting the promotion of organizational citizenship behavior of elementary teachers Ardabil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (عوامل مؤثر بر ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی اردبیل)
Bashir salehi Mofrad.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This research was aimed at determining the influencing factors and their contribution on organizational-civil behaviour from the viewpoint of men and women elementary school teachers in Ardebil city. Method of the research was the type of descriptive and correlation and also based on explanatory factor analysis. The statistic population consists of all of men and women elementary school teachers in Ardebil (N=2304) that were teaching in 94-95 school year. Among the teachers, 331 were selected according Kerjsi Morgan table and stratified sampling method as statistical sample. In order to collect data, 59 items researcher-made questionnaire was used. Validity of this questionnaire was confirmed by experts and it’s reliability by using Cronbach’s alpha coefficient was 0/97. The collected data was analyzed by SPSS software. The findings resultant from the viewpoint of men teachers showed that factors related to justice and work life quality, health and organizational support, organizational culture, affective commitment and continuous commitment, career performance, motivation and hygiene, leadership style, personality and job satisfaction were effective in improving organizational-civil behavior respectively. Among the factors, justice and work life quality (16.41) had the most contribution in improving organizational-civil behavior and from the viewpoint of women teachers, factors related to health and organizational support, duty and organizational justice, organizational culture and policy, organizational atmosphere, motivation and hygiene, normative commitment, personality and job satisfaction were effective in improving organizational-civil behavior respectively. Among the factors, health and organizational support (15.94) had the most contribution within these variables. Based on the results, in order to expanding, reinforcement and effectiveness of organizational-civil behavior, education system should attention to these factors according their priority. Keywords: improvement, explanatory factor analysis, organizational-civil behavior, elementary school teachers

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: عوامل مؤثر بر ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی اردبیل
Persian Abstract: این پژوهش باهدف تعیین عوامل مؤثر بر ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی و سهم هرکدام از این عوامل از دیدگاه معلمان ابتدایی مرد و زن اردبیل انجام‌گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر تحلیل عاملی اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی زن و مرد اردبیل (2304 نفر) می‌باشند که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تدریس بودند. از بین این تعداد، بر اساس جدول مورگان تعداد 331 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و نسبتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته 59 سؤالی عوامل مؤثر بر ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی است که روایی آن توسط اساتید صاحب‌نظر تأیید شد و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 97/ محاسبه گردید. داده‌های جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار spss تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد از دیدگاه معلمان مرد به ترتیب عوامل عدالت و کیفیت زندگی کاری، سلامت و حمایت سازمانی، فرهنگ‌سازمانی، تعهد عاطفی و تعهد مستمر، عملکرد شغلی، انگیزش و بهداشت، سبک رهبری، شخصیت و رضایت شغلی بر ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی مؤثر بودند. از بین این عوامل، عدالت و کیفیت زندگی کاری با 41/16 درصد بیشترین سهم را در ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی داشت و از دیدگاه معلمان زن به ترتیب عوامل سلامت و حمایت سازمانی، رسالت و عدالت سازمانی، فرهنگ و سیاست سازمانی، جوسازمانی، انگیزش و بهداشت، تعهد هنجاری، شخصیت و رضایت شغلی در ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی مؤثر بودند. که از بین این عوامل، سلامت و حمایت سازمانی با 94/15 درصد بیشترین سهم را از بین متغیرها داشت. بر اساس این نتایج آموزش‌وپرورش باید این عوامل را برحسب اولویت موردتوجه قرار دهد تا از این طریق موجب اشاعه و تقویت رفتار شهروندی سازمانی و درنهایت کارایی و اثربخشی سازمان گردد. کلیدواژه‌ها: ارتقاء ، تحلیل عاملی اکتشافی، رفتار شهروندی سازمانی، معلمان ابتدایی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babolan, AdelUNSPECIFIED
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moeinikia, MahdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 14 Oct 2018 13:16
Last Modified: 14 Oct 2018 16:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/638

Actions (login required)

View Item View Item