Rahmani, Parisa and Narimani, Mohammad and Mikaeili, Niloofar and Abolghasemi, Abbas (2016) The effectiveness of Reality Therapy and Humor Therapy on psychological states, and blood sugar level in adolescents with insulin-dependent diabetes. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (بررسی اثربخشی واقعیت درمانی و شوخی درمانی بر وضعیت روانشناختی و میزان قند خون در نوجوانان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین)
Parisa Rahmani.pdf Download (1MB) |
Abstract
Current study was carried out to determine the effectiveness of Reality Therapy and Humor Therapy on psychological states, and blood sugar level in adolescents with insulin-dependent diabetes. This study is a kind of experimental studies with multi-group pre-test post-test. Statistical population was all patients suffering from diabetes who were members of Tabriz Diabetes Association. All patients were diagnosed to have diabetes I and had insulin injections ranging from 12 to 16 years of age suffering from this disease for at least 3 years. 60 subjects selected from the statistical population as the sample group were randomly placed in three groups (two experimental groups and one control group). The first experimental group received the reality therapy and the second experimental group received the humor therapy. The subjects received the therapies for 8 sessions, once a week and each session lasted 90 minutes and the control group received no interventions. Before applying any treatment, Depression Anxiety Stress Scales – DASS 21, psychological capital, diabetic life quality, Rotter’s Locus of Control Scale, self-care behaviors were applied to evaluate the psychological condition and hemoglobin sugar blood test 1C (HbA1C) was developed to evaluate the blood sugar. The data was analyzed by the statistical technique, multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The analyses of multivariate covariance signified a noticeable effect of the reality therapy and humor therapy on the psychological states and blood sugar level of the adolescents suffering from diabetes dependent on insulin. No considerable difference between the effectiveness of the two therapies on the psychological condition and blood sugar level was observed.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثربخشی واقعیت درمانی و شوخی درمانی بر وضعیت روانشناختی و میزان قند خون در نوجوانان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین | ||||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی و شوخی درمانی بر وضعیت روانشناختی و میزان قند خون در نوجوانان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین انجام گردید. این پژوهش، از نوع پژوهش هاي تجربي با طرح پيش آزمون- پس آزمون چند گروهي بود. جامعه آماري شامل كليه بيماران مبتلا به دیابت عضو انجمن دیابت شهرستان تبریز بود. بيماران همگي تشخيص نهايي دیابت نوع یک را داشته و انسولین تزریق می نمودند، بين 12 تا 16 سال سن داشتند، حداقل سه سال از شروع بيماري شان گذشته بود. از بين جامعه آماري 60 نفر به عنوان افراد گروه نمونه در نظر گرفته شدند كه در سه گروه (دو گروه آزمايشي و يك گروه كنترل)به صورت تصادفي جاي گرفتند. گروه آزمايشي اول واقعیت درمانی و گروه آزمایشی دوم شوخی درمانی بود. هر دو گروه به مدت 8 جلسه یک بار در هفته و هرجلسه 90 دقيقه درمان دريافت كردند. موقعيت سوم گروه كنترل بود كه مداخله اي دريافت نكردند. قبل از اجراي درمان از مقياس هاي افسردگی- اضطراب- استرس (DASS-21)، سرمایه روانشناختی، کیفیت زندگی دیابت، منبع کنترل راتر، رفتارهای خودمراقبتی براي ارزيابي وضعیت روانشناختی و از آزمایش قند خون هموگلوبین (HbA1C) برای سنجش قند خون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماري تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) تحليل گرديد. تحليل هاي کوواریانس چند متغیره حاکی از اثر بخشي قابل توجه واقعیت درمانی و شوخی درمانی بر وضعیت روانشناختی و سطح قند خون نوجوانان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین می باشد. مقايسه اندازه اثر درمان ها بر وضعیت روانشناختی و قند خون تفاوت قابل ملاحظه ای را نشان نداد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 14 Oct 2018 13:19 | ||||||
Last Modified: | 14 Oct 2018 13:19 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/646 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |