Contently analysis of elementary school textbooks in the sixth grade based on Gilford creativity factors

Rezaei, Behzad and Moradi, Masood and Khaleghkhah, Ali (2016) Contently analysis of elementary school textbooks in the sixth grade based on Gilford creativity factors. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تحلیل محتوای کتب درسی سال ششم ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد)
Behzad Rezaei.pdf

Download (694kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The objective of this study was content analysis of the textbooks in the sixth grade of primary education based on Guilford factors of creativity. This descriptive study was of the content analysis and applied type. The statistical population included the content of textbooks (experimental science, social studies, Farsi reading skills, and gifts from the sky) of the sixth grade in the academic year 2014-2015. The sample size was the same as population size. The instrument used in this study was a researcher-made content analysis form based on the Guilford factors of the creativity. A coding pattern was used for the content analysis of sixth grade textbooks. The validity of the instrument was noticeable according to the experts in the field of education; and the calculated reliability for the instrument was 93% based on Scott's formula. The obtained data were analyzed using descriptive statistics (such as frequency and percentage). The results of study suggested that: the textbooks of experimental sciences, social sciences, Farsi reading skills focused on the convergent and the divergent levels of thinking, and Gift from the sky "hedye-haye- Aseman" mostly aimed at divergent thinking. Generally, considering the change in the education system, especially in terms of Content structure of textbooks and the results of this study in the textbooks studied the most attention has been given to the convergent and divergent levels of thinking, and a relative balance has been achieved between the levels. Keywords: content analysis, content, textbooks, sixth grade, creativity, Guilford factors of creativity

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تحلیل محتوای کتب درسی سال ششم ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد
Persian Abstract: هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتب درسی سال ششم ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد" است. روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری آن شامل محتوای کتب درسی(علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، فارسی مهارتهای خوانداری، هدیه های آسمان) ششم ابتدایی در سال تحصیلی 94-1393 می باشد. حجم نمونه برابر با حجم جامعه آماری انتخاب گردید. ابزارهای این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی عوامل خلاقیت گیلفورد بوده، برای تحلیل محتوای کتب درسی ششم ابتدایی از یک طرح کدگذاری استفاده گردید. روایی ابزار تحقیق بر اساس نظرات متخصصان تعلیم و تربیت قابل توجه بود و پایایی بر اساس فرمول اسکات 93% مورد محاسبه قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی (شامل فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد: که کتب درسی علوم تجربی، مطالعات اجتماعی و فارسی مهارتهای خوانداری به سطوح تفکر همگرا و تفکر واگرا توجه داشته و کتاب هدیه های آسمان به سطح تفکر واگرا بیشترین توجه را داشته است. درکل با توجه به تغییر و تحول در نظام آموزش و پرورش مخصوصا در بعد ساختار محتوایی کتب درسی و نتایج حاصل از این پژوهش مبنی بر اینکه در کتب درسی مورد پژوهش بیشترین توجه به سطوح تفکر همگرا و تفکر واگرا صورت گرفته است و یک تعادل نسبی مناسب بین تمامی سطوح ملاحظه میشود. كليد واژه¬ها: تحلیل محتوا، محتوا، کتب درسی، ششم ابتدایی، خلاقیت، عوامل خلاقیت گیلفورد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moradi, MasoodUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 14 Oct 2018 13:25
Last Modified: 14 Oct 2018 20:07
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/651

Actions (login required)

View Item View Item