Criticising and analysing of the world and secular symbols on Attaar-e-Neishaburi's insight.

Mirzaei Maher, Parisa and Moharrami, Ramin and Salahi, Asgar (2016) Criticising and analysing of the world and secular symbols on Attaar-e-Neishaburi's insight. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (نقد و تحلیل دنیا و مظاهر آن از دیدگاه عطّار نیشابوری)
Parisa mirzaei maher.pdf

Download (977kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Like other schools of mystical Islamic Sufism, the world has neglected house titles, the enemy, the Descent of Man, buses and remembered. Gnostics what is negated in the Qur'an and views fixation and stop in worldly affairs. Attar educational approach to the world, partly under the influence of the social environment prevailing at the time. Secrets of a divine images in a presentation, there are historical and mythological and religious and ... Attar world arena knows the power of Satan and the appearance of breath. In this study, we have divided the world in terms of Attar praised the world. World when it is praiseworthy that all the blessings and opportunities to be the eternal abode Sheikh are criticized when considered that the ultimate goal and neglect and break with the spiritual space. In terms of power and wealth indecent Attar stressed the symbols and trappings have been criticized. In his works the representatives of this group of kings, princes, rich and naivete are scholars and devotees. Review the trappings and symbols of wealth and power of language sometimes Darwish and sometimes the language of old women and occurs mainly from intellectuals lunatics. Mamdouh symbols In his view, Ibrahim Adham and Ibrahim Khalil Allah. He praised the two kings. God is no longer a symbolic one king Mahmoud Ghaznavi who made their Attar. As an example of Sultan Adil and pattern placed it against other kings.The aim of this research provide areas for escape from material attachment. Salvation from the bondage of worldly manifestations interests and consider Attar accept blame, love and austerity which he attachments frees the soul from prison

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقد و تحلیل دنیا و مظاهر آن از دیدگاه عطّار نیشابوری
Persian Abstract: در عرفان اسلامی همانند دیگر مکتب¬های عرفانی، از دنیا با عناوین سرای غفلت، دشمن، محل هبوط انسان، گذرگاه و... یاد می¬شود. در قرآن و دیدگاه عرفا آن¬چه نفی می¬شود دلبستگی زیاد و توقف در امور دنیوی است. عطّار نیشابوری دیدگاهی تعلیمی به دنیا دارد که تا حدودی تحت تأثیر فضای اجتماعی حاکم در آن دوران بوده است. تصاویری که در اسرار¬نامه و الهی¬نامه ارائه شده است، اساطیری و تاریخی و دینی و.... هستند. عطّار دنیا را عرصه¬ی قدرت شیطان و محل ظهور نفس می¬داند. در این پژوهش دنیا را از دیدگاه عطّار به دنیای مذموم و دنیای ممدوح تقسیم کرده¬ایم. دنیا زمانی ممدوح است که تمام مواهب و فرصت¬های آن در راستای سرای جاوید قرار بگیرد و زمانی مورد نکوهش شیخ قرار می¬گیرد که هدف نهایی تلقی شده و موجب غفلت و قطع رابطه با فضای روحانی شود. در مبحث قدرت و ثروت مذموم نیز تأکید عطّار بر نکوهش نمادها و مظاهر آن بوده است. در آثار او نمایندگان این گروه پادشاهان، امرا، ثروتمندان و عالمان و عابدان ریایی هستند. نقد مظاهر و نماد¬های ثروت و قدرت گاه از زبان درویشان و گاه از زبان پیرزنان و عمدتاً از زبان عقلای مجانین صورت می¬گیرد. نمادهای ممدوح در نظر وی، ابراهیم ادهم و ابراهیم خلیل¬الله است. وی دو تن از پادشاهان را ستایش می¬کند. یکی پادشاهِ نمادین الهی¬نامه است و دیگر محمود غزنوی که ساخته¬ی خود عطّار است. وی به عنوان نمونه¬ای از سلطان عادل و الگوی آن در برابر شاهان دیگر قرار می¬گیرد. هدف از این تحقیق و پژوهش ارائه¬ی زمینه¬هایی برای گریز از دلبستگی مادی است. راه نجات از بند علایق و مظاهر دنیوی در نظر شیخ قبول ملامت و عشق و ریاضت است که یوسف روح را از زندان این تعلقات می¬رهاند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moharrami, RaminUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Salahi, AsgarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 14 Oct 2018 13:27
Last Modified: 14 Oct 2018 13:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/653

Actions (login required)

View Item View Item