Numerical Assesment of the Flow and Hydrodynamic Forces Exerted on River Bridges under Overtopping Condition By:

Abdollahi Molaei, Behnam and Safarzadeh, Akbar and Rezaei, Farzad (2017) Numerical Assesment of the Flow and Hydrodynamic Forces Exerted on River Bridges under Overtopping Condition By:. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی عددی جریان و نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر پل¬های رودخانه¬ای در شرایط روگذری)
Behnam Abdollahi Molaei.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

In this thesis 3D flow around abutment with a deck, has been sumulated numerically in free, pressurized and overflow conditions. After the verification using the available experimental data, results have been presented in terms of water surface profiles, energy profiles and exerting forces at different parts of the bridge under different submergence conditions. Parametric studies have been conducted to investigate effects of the abutment length, submergence ratio, shape of the abutment and alignment of the bridge respect to the horizontal axis. Results show that half circular head abutment, rectangular+trapezoidal, square and trapezoidal abutments show appropriate hydraulic conditions. Water drop at the upstream face of the bridge reduced when the bridge alignment is reduced from 45 degree to zero degree. By increasing the abutment length, hydraulic performance of the bridge decreases under the overtoping condition. Keywords: Submerged Bridge, CFD, Water surfauation, Hydrodynamic force, Energy loss.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی عددی جریان و نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر پل¬های رودخانه¬ای در شرایط روگذری
Persian Abstract: در این تحقیق، مدل عددی جریان حول کوله با عرشه ی روی کوله درحالتهای آزاد، تحت فشار و مستغرق با کمک نرم افزارFLOW3D مدل سازی عددی شده و پس از صحت سنجی با داده های آزمایشگاهی، نتایج بصورت پروفیل های سطح آب، پروفیل انرژی و همچنین نیروی وارد بر بخش های مختلف سازه بر اساس میزان استغراق پل تعیین شده است. مطالعه پارامتریک برای بررسی تاثیر طول کوله درداخل رودخانه با نسبت 2/0و4/0، بررسی نسبت استغراق و بررسی شکل هندسی کوله ی پل و نحوه ی قرا ر گیری زاویه پل بازوایای 30و45درجه نسبت به محور قا ئم انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل ازتحقیق، کوله با شکل پلان نیم دایره، مستطیل+ذوزنقه، مربعی و ذوزنقه به ترتیب عملکرد بهتری از دیدگاه خصوصیات هیدرولیکی دارند. میزان فرو افتادگی سطح آب در بالادست کوله ی پل با کاهش زاویه از 45 درجه به صفر درجه افزایش یافته و به تبع آن هد کل هیدرولیکی نیز افزایش می یابد. هرچه نسبت عرض کوله به عرض رودخانه کمتر باشد عملکرد هیدرولیکی کوله به همراه عرشه در حالت روگذری جریان مناسب تر می باشد. كليد واژه¬ها: پل مستغرق، هیدرودینامیک محاسباتی، نوسانات سطح آب، نیروی دینامیکی، افت انرژی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Safarzadeh, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaei, FarzadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 14 Oct 2018 14:33
Last Modified: 14 Oct 2018 14:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/665

Actions (login required)

View Item View Item