Nasri Nasrabadi, Behnam and Basharpoor, Sajjad and Atadokht, Akbar (2016) Comparisoe the effectivness of cognitive therapy based of Self-instruction training on Craving, Emotion regulation, Effortful control and Psychological health in people with Substance dependancy. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثربخشی آموزش خود دستوردهی کلامی مایکنبام بر بهبود ولع مصرف، تنظیم هیجان، کنترل هوشمند و سلامت روانشناختی افراد وابسته به مواد)
Behnam Nasri nasrabadi.pdf Download (978kB) |
Abstract
Current study was conducted in order to determining effectiveness of self-instructional training on Craving, Emotional regulation, Effotrful control and Psychological health in People with substance dependency. The method of this study was experimental and its design was pre-posttest with control group. The whole people with substance dependency referred to Ardabil centers addiction treatment in the summer of 1394 comprised statistical population of this research (N= 300). Thirty people were selected by cluster sampling method from this population and were assigned randomly to experimental and control groups (thus, first, by get notified that there are two addiction center in Ardabil, Abibeiglou center selected and between the people whom were hospitelized in this center, 30 people randomly selected). Subjects of experimental group were treated by 8 sessions’ therapeutic intervention in 1/5 hours twice a week. Subjects of both groups were evaluated by Craving short scale, Cognitive emotion regulation scale, Adult temperment short form scale and General health questionnaire in both pre and posttest. The gathered data analyzed via multivariate covariance method by using SPSS software. The results of multivariate covariance analysis showed that there is significant different between the mean scores of experimental and control group in variable Craving, variable Emotion regulation and its components: Self-blame, Cathastrophizing, Positive Reappraisal and Rumination, variable Effortful control and its components: attention control, inhibition control and activity control and variable Psychological health and its components: physical problems, anxiety, disturbance in social function and depression (P< 0/05). The results of this study showed that self-instructional training is effective on remission of Craving, Emotion regulation, Effotrtful control and Psychological health in People with substance dependency. So, specialists can use this therapy training as a tool to improve Craving, Emotion regulation, Effortful control and Psycological health in this people. Keywords: Self-instructional training, Craving, Emotion regulation, Effortful control, Psychological health, People with drug dependency
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی آموزش خود دستوردهی کلامی مایکنبام بر بهبود ولع مصرف، تنظیم هیجان، کنترل هوشمند و سلامت روانشناختی افراد وابسته به مواد | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خود دستوردهی کلامی بر ولع مصرف، تنظیم هیجان، کنترل هوشمند و سلامت روان¬شناختی افراد وابسته به مواد انجام گرفت. روش این ¬پژوهش، آزمایشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. تمامی افراد وابسته به مواد که در تابستان سال 1394 به کمپ¬های ترک اعتیاد شهر اردبیل مراجعه کرده بودند، جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل دادند (300 N=). تعداد 30 نفر از این افراد به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چندمرحله¬ای به عنوان نمونۀ آماری، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به تصادف گمارده شدند (بدین ترتیب که ابتدا با آگاهی از وجود دو کمپ شبانه¬روزی در شهر اردبیل، کمپ آبی¬بیگلو انتخاب شده و از بین افراد تحت درمان در این کمپ، تعداد 30 نفر به تصادف انتخاب شدند). آزمودنی¬های گروه آزمایش به مدت 8 جلسۀ 5/1 ساعته به صورت هفته¬ای 2 بار، آموزش خود دستوردهی کلامی را دریافت کردند. برای جمع¬آوری اطلاعات از مقیاس کوتاه ولع مصرف، مقیاس تنظیم شناختی هیجان، فرم کوتاه پرسش¬نامۀ خلق و خوی بزرگسالان و پرسش¬نامۀ سلامت روان¬شناختی، در دو مرحلۀ پیش¬آزمون و پس¬آزمون استفاده شد. داده¬های جمع¬آوری¬شده با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری با نرم¬افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که تفاوت آماری معنی¬داری بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای ولع مصرف و تنظیم هیجان و مؤلفه¬های آن یعنی ملامت خویش، ارزیابی مجدد مثبت، فاجعه¬سازی و نشخوارگری، متغیر کنترل هوشمند و مؤلفه¬های آن یعنی کنترل توجه، کنترل بازداری و کنترل فعالیت و متغیر سلامت روان-شناختی و مؤلفه¬های آن یعنی مشکلات جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی وجود دارد (05/0 P<). نتایج این مطالعه نشان می¬دهد که آموزش خود دستوردهی بر بهبود ولع مصرف، تنظیم هیجان، کنترل هوشمند و سلامت روان¬شناختی افراد وابسته به مواد، مؤثر است. لذا می¬توان از این آموزش به عنوان ابزاری درمانی در جهت بهبود ولع مصرف، تنظیم هیجان، کنترل هوشمند و سلامت و بهداشت روان¬شناختی در افراد وابسته به مواد استفاده کرد. كليد واژه¬ها: آموزش خود دستوردهی کلامی، ولع مصرف، تنظیم هیجان، کنترل هوشمند، سلامت روان¬شناختی، افراد وابسته به مواد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 14 Oct 2018 15:00 | ||||
Last Modified: | 15 Dec 2018 16:36 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/672 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |