The Effectivness of Cognitive-Behavior Therapy group and Transdiagnostic Therapy on psychological charactaistics and quality of life in students with social anxiety disorder

Abniki, Elham and Hajilo, Nader and Brahmand, Osha and Narimani, Mohammad (2016) The Effectivness of Cognitive-Behavior Therapy group and Transdiagnostic Therapy on psychological charactaistics and quality of life in students with social anxiety disorder. Doctoral thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری و فراتشخیصی بر ویژگی¬های روانشناختی و بهبود کیفیت زندگی دانشجویان دختر دارای اضطراب اجتماعی)
Elham Abniki.pdf

Download (369kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study aims A comparison of effectiveness of of cognitive-behavior therapy group and transdiagnostic therapy on psychological charactaistics and quality of life in students with social anxiety disorder. This research was an experimental one with plan of pre-test post-test control group. The statistical universe of this research consisted of all Undergraduate female students of Iran University of medical sciences in academic year of 2014-2015. The sample was 60 female with social anxiety disorder identified from among students assigned to the two groups experimental and one control group. Data were collected using the Social Phobia Inventory, Depression, Anxiety and Stress Scale, Irrational Beliefs Scale & WHOQOL-BREF. The research data results were analyzed using the methods of " Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Multivariate analysis of covariance showed that the cognitive-behavior therapy group and transdiagnostic therapy significantly dicrease depression, anxiety, stress and irrational beliefs and increased quality of life in the experimental group (P<0.05). This finding has important implications as regards the education and mental health of students. also results suggest that the cognitive-behavior therapy group and transdiagnostic therapy could adjust the symptoms of social anxiety disorder in the students.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری و فراتشخیصی بر ویژگی¬های روانشناختی و بهبود کیفیت زندگی دانشجویان دختر دارای اضطراب اجتماعی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی گروه درمانی شناختی رفتاری و فراتشخیصی بر ویژگی¬های روانشناختی و بهبود کیفیت زندگی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی بود. این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش¬آزمون و پس-آزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود که به صورت تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از سیاهه هراس اجتماعی، مقیاس DASS-21، پرسشنامه‌ باورهای غیرمنطقی و پرسشنامه کیفیت زندگی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که گروه درمانی شناختی رفتاری و فراتشخیصی نسبت به گروه گواه به طور معنی-داری بر کاهش اضطراب، افسردگی، استرس، باورهای غیرمنطقی و بهبود کیفیت زندگی اثربخش بوده¬اند(05/0>p). این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانشجویان دارد. و حاکی است که گروه درمانی شناختی رفتاری و فراتشخیصی می¬توانند نشانه¬های اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان را تعدیل نمایند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Hajilo, NaderUNSPECIFIED
Brahmand, OshaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 14 Oct 2018 15:05
Last Modified: 14 Oct 2018 15:05
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/674

Actions (login required)

View Item View Item