The Relationship between organizational learning culture and using from information technology and communications with changing and innovation in Tabriz petrochemical organization

Doosti Bonab, Elham Al-Sadat and Zahed Babolan, Adel and Moeinikia, Mahdi (2016) The Relationship between organizational learning culture and using from information technology and communications with changing and innovation in Tabriz petrochemical organization. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه فرهنگ یادگیری سازمانی و استفاده از فاوا با تغییر و نوآوری، در سازمان پتروشیمی تبریز)
Elham Al-Sadat Doosti Bonab.pdf

Download (385kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study is the investigating into the relationship between organizational learning culture and using from information technology and communications in changing and innovation in Tabriz petrochemical organization. Statistic society were 2400 people of formal, direct, cooperative and service staffs of Tabriz petrochemical organization in 94-95. From them, 331 people were selected by using Krejcie-Morgan sample volume determination table as a sample and by using sampling method. The research method was descriptive from the type of correlation. For analyzing research variables, there had been used from the questionnaire of organizational learning, organizational innovation questionnaire and information technology and communication questionnaire. Validity and reliability of questionnaires has approved by connoisseur and their reliability coefficients are 86%, 86% and 98% respectively. The data were analyzed by using descriptive statistic (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, single sample T test and multivariate regression). The results showed that there isn't any significant relationship between organizational innovation and shared view and organizational culture and there is a significant and positive relationship between organizational innovation and work and group learning, strategy, shared leadership, developing staff's competence and there is a positive and significant relationship between organizational innovation and using computer and software and internet and information technology and communications and there isn't any significant relationship between innovation and using internet services. Also, it had been showed that organizational learning (B=0.592) plays an important role in predicting innovation and the role of information technology and communication is in the predicting innovation (B=0.176) and the role of both component is significant in 99 percent trust level.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه فرهنگ یادگیری سازمانی و استفاده از فاوا با تغییر و نوآوری، در سازمان پتروشیمی تبریز
Persian Abstract: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه فرهنگ یادگیری سازمانی و استفاده از فاوا در ایجاد تغییر و نوآوری در سازمان پتروشیمی تبریز بود. جامعه آماری 2400 نفر از کارکنان رسمی، مستقیم، تعاونی و خدماتی سازمان پتروشیمی در سال 95-94 بود. از این میان 331 نفراز کارکنان با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه گرجسی و مورگان به عنوان نمونه و با روش نمونه¬گیری طبقه¬ای انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه فرم خلاصه شده یادگیری سازمانی، پرسشنامه نوآوری سازمانی و پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه¬ها به تایید صاحب¬نظران رسیده و ضریب پایایی آنها به ترتیب 86/0 ، 86/0، 98/0 می¬باشد. داده¬ها از روش¬های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و روش¬های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونه¬ای و رگرسیون چندگانه به روش همزمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بین نوآوری سازمانی و چشم انداز مشترک و فرهنگ سازمانی رابطه معنی¬دار وجود ندارد و بین نوآوری سازمانی و کار و یادگیری تیمی، استراتژی، رهبری مشارکتی، توسعه شایستگی کارکنان و ساختار سازمانی رابطه مثبت و معنی¬دار وجود دارد و رابطه بین نوآوری سازمانی و استفاده از کامپیوتر و استفاده از نرم¬افزار و اینترنت و فاوا مثبت و معنی دار و رابطه بین نوآوری و استفاده از سرویس¬های اینترنتی معنی¬دار نیست. همچنین نتایج نشان داد یادگیری سازمانی (B=0.592) سهم بیشتری را نسبت به فاوا در پیش¬بینی نوآوری دارد و سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیش¬بینی نوآوری (B=0.176) می¬باشد و سهم هر دو مولفه در سطح اطمینان 99 درصد معنی دار است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babolan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moeinikia, MahdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 14 Oct 2018 15:09
Last Modified: 14 Oct 2018 15:09
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/676

Actions (login required)

View Item View Item