Estimation of mechanical efficiency using experimental data obtained by skip fire technique in a single cylinder research SI engine

Shakeri, Elham and Abdi Aghdam, Ebrahim and Rahimi, Mostafa (2017) Estimation of mechanical efficiency using experimental data obtained by skip fire technique in a single cylinder research SI engine. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (برآورد بازده مکانیکی با استفاده از داده¬های تجربی حاصله از فن پرش جرقه در یک موتور تک سیلندر اشتعال جرقه¬ای پژوهشی)
Elham Shakeri.pdf

Download (473kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Due to the importance of mechanical efficiency in internal combustion engines, producing in-cylinder mechanical work and keeping it to engine out put shaft are essential. So when friction power along the transmuting patch reduces, mechanical efficiency will increases. Since extracting indicated power is dificult and expensive,: in this thesis, it was tried to find a method for evaluating mechanical efficiency without indicated power requirment using skip fire techinique. To meet the purpuse, indicated and output data in skip fire mode were recorded at engine speed ranged from 1800 to 2200 rpm and equivalonce ratios of 0.8 to 1.0. Using a CT300 single cylinder SI engine produced by Gunt company. Then, a formala was derived to evaluate mechanical efficiency by cyclic analysis of the data. Obtained results showed that the indicated mean effective pressure (imep) reduced by increasing equivalonce ratio; its coefficient of variatins for lean mixture was more than that forstoichiometric mixture. Defining imep ratio at skip fire case as ratio of imep of firing cycle in skip fire made to that of firing cycles without skip firing, the effect of burned residual gas on cyclic performanc was investigated. It was observed that the imep ratio was increased and approched to a fixed value by increasing skip fire ratio; and variations of this ratio was independent to equivalonce ratio in addition to engine speed ranged with 1800 to 2200 rpm.the mechanical efficiecy evaluated by the suggested method showed more accure results than those of the costomary motoring method.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: برآورد بازده مکانیکی با استفاده از داده¬های تجربی حاصله از فن پرش جرقه در یک موتور تک سیلندر اشتعال جرقه¬ای پژوهشی
Persian Abstract: با توجه به اهمیت بازده مکانیکی در موتورهای احتراق داخلی، تولید کار مکانیکی در داخل سیلندرها و حفظ آن تا محورخروجی در کارکرد موتور نقش اساسی دارد. بنابراین هرچه قدرت اصطکاکی در مسیر انتقال کاهش یابد بازده مکانیکی افزایش می¬یابد. از آنجا که پی بردن به توان داخلی مشکل و پرهزینه است، در این پایان نامه سعی بر این شد روشی برای پیدا کردن بازده مکانیکی بدون نیاز به توان داخلی با استفاده از تکنیک پرش جرقه ارائه شود. برای این منظور از یک موتور تک سیلندر اشتعال جرقه¬ای CT300شرکت گونت استفاده شد و در گستره-ی سرعت rpm 1800 تا 2200 و نسبت هم ارزی 0.8 تا 1.0با تکنیک پرش جرقه داده¬های داخلی و خروجی موتور ثبت شد. سپس با استفاده از تحلیل سیکلی رابطه¬ای برای بازده استخراج شد. نتایج حاصله نشان داد که با کاهش نسبت هم¬ارزی مقدار فشار موثر متوسط اندیکه کاهش یافت و ضریب تغییرات آن برای مخلوط فقیر بیشتر از مخلوط استوکیومتری شد. با تعریف نسبت فشار متوسط اندیکه¬ی حالت پرش جرقه به صورت نسبت فشار موثر متوسط اندیکه سیکل احتراقی حالت پرش جرقه به مقدار مربوطه در حالت بدون پرش جرقه تاثیر گازهای سوخته روی عملکرد سیکلی مورد توجه قرار گرفت. ملاحظه شد که با افزایش نسبت پرش جرقه مقدار این نسبت فشار موثر متوسط اندیکه افزایش یافت و به مقدار معین میل کرد و در سرعت¬های مختلف این نسبت مستقل از نسبت هم¬ارزی است و در گستره¬ی سرعت rpm1800 تا 2200 این نسبت علاوه بر نسبت هم¬ارزی مستقل از سرعت موتور نیز است. برآورد بازده مکانیکی با روش پیشنهادی نتایج دقیق¬تری نسبت به برآورد از روش مرسوم موتورگردانی نشان می¬دهد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rahimi, MostafaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 14 Oct 2018 15:23
Last Modified: 14 Oct 2018 15:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/686

Actions (login required)

View Item View Item