Sharifi, Niloufar and Basharpoor, Sajjad and Narimani, Mohammad (2018) Comparing the Effectiveness of Resilience and Emotion Regulation Training on Percieved Stress, Anxiety Sensitivity, Psychological Well-Being and Self-Efficacy in Fire Fighters. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
نیلوفر شریفی 9511254105.pdf Download (299kB) |
Abstract
Research Aim: The current study was carried out with The aim of comparing the effectiveness of resilience training and emotion regulation on the perceived stress, anxiety sensitivity , psychological well-being and self-efficacy of firefighters . Research method: The method of this study was experimental and its design was multi group pre-test and post-tet. The statistical population of this investigation comprised all the employees of the firefighting organization of Ardabil (N=150) in the fall of 1396. Out of them, 45 individuals were Clustring method chosen and were arranged in 3 groups: resilience training group (n=15), emotion regulation training group (n=15), and control group (n=15). All the three groups answered to the questionaires to demography, perceived stress of cohen et all (1983), anxiety sensitivity of Floyd et all (2005), Reefs psychological well-being (1989), and self-efficacy of shrer et all (1982). Then, the first experimental group underwent 8 resilience training sessions and the second experimental group went through 8 emotion regulation training sessions and the control group was exposed to no intervention. Finally, all the 3 groups answered to the questionnaire as post-test. The collected data were analyzed using covariance analysis test and Benfronis follow-up test. Findings: The results of covariance analysis showed that there existed a meaningful statistical difference among the three groups of resilience training , emotion regulation training and control group concerning the marks of perceived stress, anxiety sensitivity , psychological well-being and self-efficacy. The results of the follow-up test also showed there existed no meaningful effectiveness difference between the two training methods of resilience and emotion regulation in respect with the factors of perceived stress and psychological well-being, but emotion regulation training was more effective in anxiety sensitivity than resilience and resilience training in self-efficacy was more effective than emotion regulation training. Conclusion: In general, this results of the study proved that the two methods of resilience training and emotion regulation training were effective on the perceived stress, anxiety sensitivity, psychological well-being and self-efficacy of firefighters.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه¬ی اثربخشی آموزش تاب¬آوری و تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده، حساسیت اضطرابی، بهزیستی روانی و خودکارآمدی در آتشنشانان | ||||
Persian Abstract: | هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب¬آوری و آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک¬شده، حساسیت اضطرابی، بهزیستی روانی و خودکارآمدی آتشنشانان انجام گرفت. روششناسی پژوهش:روش این مطالعه، آزمایشی و طرح آن پیش¬آزمون و پس¬¬آزمون چندگروهی بود. جامعه¬ی آماری این پژوهش را کلیه¬ی کارکنان شاغل در سازمان آتشنشانی شهر اردبیل(150N= ) در پاییز 1396 تشکیل دادند. تعداد 45 نفر از آتشنشان¬های شهر اردبیل که به روش خوشه¬ای انتخاب و به تصادف در سه گروه آموزش مهارت تاب¬آوری (n=15)، آموزش تنظیم هیجان (n=15) و گروه کنترل (n=15) جایگزین شدند. هر سه گروه در مرحله¬ی پیش¬آزمون به پرسشنامه¬های جمعیت¬شناختی، استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983)، حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (2005)، بهزیستی روانی ریف (1989) و خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایشی اول تحت هشت جلسه آموزش تاب¬آوری و گروه آزمایشی دوم نیز به مدت هشت جلسه تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفتند و به گروه کنترل هیچ مداخله¬ای ارائه نشد. در نهایت هر سه گروه به پرسشنامه¬های فوق به¬عنوان پس¬آزمون پاسخ دادند سپس داده¬های جمع¬آوری¬ شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن¬فرونی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت آماری معناداری بین سه گروه آموزش تاب¬آوری، آموزش تنظیم هبجان و کنترل در نمرات استرس¬ادراک شده، حساسیت اضطرابی، بهزیستی روانی و خودکارآمدی وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نیز نشان داد تفاوت معناداری بین اثربخشی دو روش آموزش تاب¬آوری و تنظیم هیجان در مولفه¬های استرس ادراک شده و بهزیستی روانی وجود ندارد اما آموزش تنظیم هیجان در حساسیت اضطرابی اثربخش¬تر از تاب¬آوری بوده است و آموزش تاب¬آوری در خودکارآمدی نسبت به آموزش تنظیم هیجان موثرتر بوده است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 25 Jun 2019 06:32 | ||||
Last Modified: | 25 Jun 2019 06:32 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/6989 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |