Moharami, Jafar and Sobhi Gharamaleki, Naser and Abolghasemi, Abbas (2017) The Study Of Efficiency Of Acceptance & commitment Therapy And Cognitive Behavioral Therapy In Depression’s Signs & Symptom. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (بررسی اثربخشی درمانهای مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر نشانههای افسردگی)
Jafar Moharami.pdf Download (1MB) |
Abstract
The present research aims at analysing the effectiveness of acceptance commitment therapy and cognitive behaviour therapy on following four indications:anhedonia, rumination,hopelessness and sense of guilt in patiants suffering depression.the method of the research is expreimental with three test groups: one control group and two expreimental groups. acceptance commitment therapy is coducted for the first expreimental group as independent variable and cognitive behaviour therapy for the second one.first of all a pre-exam was cunducted dealing with three experimental groups to clarify the cutoff point and finally after executing the two kind of teraphies on two experimental groups, one posttest was conducted in relation with the three groups to indicate the effect of indepandant variables on test groups.The results of the reseach indicate the effect of acceptance commitment therapy on reducing the four indications of anhedonia, rumination, hopelessness and sense of guilt in patiants suffering depression.the reseach also shows that acceptance commitment therapy results in increase in psychological felexibility among depressed patients and also a decrease in rumination, hopelessness, sense of guilt and an increase in the hedonia potantiality. The results of the survey also indicate the effect of cognitive behaviour therapy on reducing the hopelessness, anhedonia, sense of guilt and rumination in patiants suffering depression.the results indicate that cognitive behaviour therapy based on cognitive techniques deals with reprocessing cognetive errors. The reseacher concludes the method used in the thesis analyses the quality and verifies the testifiers using bahavorial exprimental techniques for errores and cognitive distortions and ultimatly a limited approch with negative bias is chalenged and leads to a logical and rational cognition. The mentioned process decreases rumination, hopelessness, sense of guilt and increases the hedonia potantiality.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثربخشی درمانهای مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر نشانههای افسردگی | ||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر چهار نشانه بی لذتی، نشخوارفکری، ناامیدی و احساس گناه در مبتلایان به اختلال افسردگی بود. روش انجام پژوهش روش آزمایشی با سه گروه آزمودنی بود. یک گروه با عنوان گروه کنترل و دو گروه با عنوان گروه آزمایشی که از این دو گروه آزمایشی برای یکی از آنها درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بعنوان متغیر مستقل اجرا شد و برای گروه دوم درمان شناختی-رفتاری بعنوان متغیر مستقل اجرا شد. در ابتدا یک پیش آزمون از سه گروه آزمودنی گرفته شد که نقطه برش یا خط پایه مشخص شود و نهایتاً پس از اجرای دو نوع درمان بر دو گروه آزمایشی یک پس آزمون از هر سه گروه گرفته که اثر متغیرهای مستقل بر آزمودنیها مشخص شود. جامعه آماری کلیه مراجعین افسرده ای که به دو مرکز مشاوره مهر و آلومینا رجوع کردند و نمونه پژوهش 60 نفر از بین این مراجعین، کسانیکه معیارهای ورود برای پژوهش را دارا بودند و رضایت آگاهانه جهت ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش چهار نشانه ناامیدی، بی لذتی، احساس گناه و نشخوارفکری در مبتلایان به افسردگی مؤثر بود. این یافتهها بدان معناست که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به افزایش انعطاف پذیری روانشناختی در افسردهها شد. که نتیجه آن کاهش نشخوارفکری، ناامیدی، احساس گناه و افزایش توان ظرفیت لذتجوئی بود. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که درمان شناختی-رفتاری بر کاهش چهار نشانه ناامیدی، بی لذتی، احساس گناه و نشخوارفکری در مبتلایان به افسردگی مؤثر بود. این یافتهها بدان معناست که درمان شناختی - رفتاری با فنون شناختی به بازپردازش خطاهای شناختی ایجاد شده، میپردازد | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 14 Oct 2018 15:26 | ||||
Last Modified: | 14 Oct 2018 15:26 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/699 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |