Comparing the Effectiveness of Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT) and Trauma Management Therapy (TMT) on the Reduction of Posttrauma Symptoms in Bereaved Studends

Moeini, Nasrollah and Basharpoor, Sajjad and Hajloo, Nader and Narimani, Mohammad (2019) Comparing the Effectiveness of Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT) and Trauma Management Therapy (TMT) on the Reduction of Posttrauma Symptoms in Bereaved Studends. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final resale moeini.pdf

Download (282kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: This study aims comparing the effectiveness of trauma-focused cognitive behavioral therapy and trauma management therapy on the reduction of posttrauma symptoms in bereaved studends. Research method: The present study was an exprimental research with a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study included all the bereaved senior high school female students of Iranshahr in the school year of 2016-2017. First, in order to determine the number of students faced with the loss and bereavement, about one-third of the population (500 individuals) was selected using the multi-stage cluster sampling and evaluated by the Hogan Grief Reaction Checklist. A number of 106 individuals got the score higher than the cut score (174.65). Then, to select an experimental sample, 60 students were selected from among the students who were bereaved. The selected individuals were randomly assigned to the two experimental group (n=20) and control group (n=20). Data were collected using the trauma Symptom Checklist for Children and posttraumatic Cognitions Inventory. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test was used for analyzing data. Findings: The results of data analysis showed that trauma-focused cognitive behavioral therapy and trauma management therapy Significantly decreased the post-trauma symptoms and post-trauma cognitions in the experimental groups (p 0.01). The results showed there is no significant difference among between treatment groups in terms of effectiveness of these variable in components. Conclusion: These results suggest that trauma-focused cognitive-behavioral therapy and trauma management therapy can reduce post-traumatic symptoms and post-traumatic cogniions in the bereaved studends. Therefore, the design and implementation of interventions based on these treatments can be useful in educating and promoting mental health in children and adolescents.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT) و درمان مدیریت تروما (TMT) بر کاهش علائم پس¬آسیبی در دانش¬آموزان داغدیده
Persian Abstract: هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی¬رفتاری متمرکز بر تروما و درمان مدیریت تروما بر کاهش علائم پس‎آسیبی دانش¬آموزان داغدیده بود. روش‌شناسی پژوهش: مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش¬آزمون-پس¬آزمون چند گروهی بود. جامعه¬ی آماری این پژوهش را کلیه¬ی دانش¬آموزان دختر داغدیده دوره دوم متوسطه شهرستان ایرانشهر تشکیل داد که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. ابتدا برای تعیین تعداد دانش¬آموزان داغدیده یک سوم جامعه (500 نفر) با استفاده از نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند و با استفاده از سیاهه¬ی آثار سوگ هوگان مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 106 نفر نمره¬ای بالاتر از از نمره برش (65/174) به دست آوردند. پس از انجام مصاحبه بالینی برای تأیید علایم داغدیدگی، از بین این افراد تعداد 60 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20=n) و یک گروه کنترل (20=n) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده¬ها از مقیاس چک¬لیست علائم تروما برای کودکان و پرسشنامه شناخت¬های پس از تروما استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس چند¬متغیری نشان داد که درمان شناختی¬رفتاری متمرکز بر تروما و درمان مدیریت تروما نسبت به گروه کنترل به طورمعنی¬داری بر کاهش علائم تروما و شناخت¬های پس¬آسیبی دانش¬آموزان دختر داغدیده مؤثر بوده¬اند(05/0>P ). نتایج نشان داد که بین گروه¬های درمانی از لحاظ اثربخشی بر متغیرهای مذکور در هیچ یک از مؤلفه¬ها تفاوت معنی¬داری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: این نتایج حاکی است که درمان شناختی¬رفتاری متمرکز بر تروما و درمان مدیریت تروما می¬تواند علائم تروما و شناخت¬های پس¬آسیبی دانش¬آموزان داغدیده را کاهش دهد. بنابراین طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر این درمان‎ها می¬تواند در زمینه¬ی آموزش و ارتقای بهداشت روانی کودکان و نوجوانان ضروری باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Hajloo, NaderUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 25 Jun 2019 06:36
Last Modified: 25 Jun 2019 06:36
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/6991

Actions (login required)

View Item View Item