The effect of service quality on consumer purchase behavior in online stores: the role of satisfaction, attitude, online purchase intention

Norouzi, Nasim and Zarei, Ghasem and Asgarnezhad Nouri, Bagher (2017) The effect of service quality on consumer purchase behavior in online stores: the role of satisfaction, attitude, online purchase intention. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
4_5818957499486700630.pdf

Download (277kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: In this variable world, evaluating the impact of Internet service quality dimensions (technical, structural, information and safety) is very important in anticipation of consumer satisfaction, the attitude of internet shopping, online purchase intention and online purchasebehavior. Therefore, the purpose of this study is investigating the effect of internet service quality on customer purchasebehavior and study of the role of consumer satisfaction, attitude and internet purchase intention. Research method: The research and applied research is descriptive in terms of data collection method. The population of this study includes all customers of Ardabil that they have at least one experience of online shopping. This study sample consisted of 417 people. We employed questionnaire as the tool to gather the information needed that questionnaire reliability of the research has been measured by Cronbach’s alpha calculation to 0.807 amounts, validity of the research tool also confirmed by(confirmation) factor analysis. The data is analyzed using structural equation modeling by Smart PLS software. Findings: The results showed that internet service quality affect on customer satisfaction and online purchasebehavior positively, internet security dimensions affect on consumer satisfaction positively, the attitude of internet shopping affect on online purchaseintention positively, online purchaseintention affect on online purchasebehavior positively, technical, structural and information dimensions affect on online purchasebehavior positively. Conclusion: By the result of this research, internet service safety dimensions have not affect on online purchasebehavior. Also, technical, structural and information dimensions have not affected on consumer satisfaction.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر کیفیت خدمات فروشگاه¬های اینترنتی بر رفتار خرید مصرف کنندگان: نقش رضایت، نگرش و قصد خرید اینترنتی
Persian Abstract: هدف:در دنیای به شدت متغیر امروزی بررسی تاثیر ابعاد کیفیت خدمات اینترنتی (فنی، ساختاری، اطلاعاتی و ایمنی) در پیش¬بینی رضایت مصرف¬کننده، نگرش به خرید اینترنتی، قصد خرید و رفتار خرید اینترنتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین هدف این تحقیق مطالعه تاثیر کیفیت خدمات اینترنتی بر رفتار خرید مصرف¬کنندگانو مطالعه نقش رضایت مصرف¬کننده، نگرشو قصد خرید اینترنتی در این رابطه است. روش‌شناسی پژوهش:پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده¬ها از نوع تحقیقات پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماري اين تحقيق شهروندان شهر اردبیل بوده و نمونه آماری این مطالعه شامل 417 نفر می‌باشد. پایایی پرسشنامه حاضربه روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 807/0 بوده و روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفته است. داده‌های این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری داده و با استفاده از نرم‌افزارSmartPLSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که کيفيت خدمات اینترنتی بر رضايت مصرف¬کننده و رفتار خرید اینترنتی تاثير معناداري دارد، رضايت مصرف¬کننده بر نگرش به خرید اینترنتی تاثیر معناداری دارد، ابعاد ایمنی خدمات اینترنتی بر رضايت مصرف¬کننده تاثير معناداري دارد، نگرش به خرید اینترنتی بر قصد خرید اینترنتی تاثیر معناداری دارد، قصد خرید اینترنتی بر رفتار خرید اینترنتی تاثیر معناداری دارد، کیفیت خدمات اینترنتی بر رفتار خرید اینترنتی تاثیر معناداری دارد، همچنین ابعاد ساختاری و ابعاد اطلاعاتی خدمات اینترنتی بر رفتار خرید اینترنتی تاثير معناداري دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج تحقیق، عوامل فنی، ابعاد ساختاری و ابعاد اطلاعاتی کیفیت خدمات اینترنتی بر رضايت مصرف¬کننده تاثير معناداري نداشته، همچنین نتایج نشان داد که ابعاد ایمنی خدمات اینترنتی نیز بر رفتار خرید اینترنتی تاثير معناداري ندارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zarei, GhasemUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Asgarnezhad Nouri, BagherUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 25 Jun 2019 06:37
Last Modified: 25 Jun 2019 06:37
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/6992

Actions (login required)

View Item View Item