Investigating the Relationship between Intellectual Capital with Knowledge Management and Performance of Employees of Mohaghegh Ardabili University

Zarbizadeh, Mahsa and Khaleghkhah, Ali and Moeinikia, Mahdi and Moradi, Masood (2018) Investigating the Relationship between Intellectual Capital with Knowledge Management and Performance of Employees of Mohaghegh Ardabili University. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
مهسا ضربی زاده.pdf

Download (274kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:The purpose of this study was to investigate the relationship between intellectual capital and knowledge management and performance of employees of University of Mohaghegh Ardebili. Research method:The research method is descriptive correlational. The statistical population of this study was 317 employees of the University of Mohaghegh Ardabili in 1996. Of this number, 175 individuals were randomly selected based on Morgan table. To collect the information, the knowledge management questionnaire of Salehi (2010), the performance of Hossein Zadeh's employees (2012) and the Benjithis Intellectual Capital Questionnaire (1998) were used. The questionnaires were approved by the experts and the reliability of the questionnaires was calculated using the Cronbach's alpha coefficient Respectively (0.79), (0.97), (0.84), respectively. One-sample t-test, Pearson correlation coefficient and multiple regression were used to analyze the data. Findings:The findings of the research showed that there is a significant difference between the existing status of the staff performance and the desired situation of the employees (average of the society) and the performance status of the staff of the university is generally higher than the average of the community and is appropriate.There is a significant difference between the existing knowledge management and the desired situation. Also, the mean of knowledge management variable in general and the dimensions of knowledge sharing, knowledge utilization and knowledge storage are higher than the average of the society, but the average status of knowledge creation as one of the dimensions of knowledge management is lower than the average of society. There is a significant difference between the present situation of intellectual capital and the desired situation and the average of the intellectual capital variable in general and its three dimensions are higher than the average of the society. There is no meaningful relation between intellectual capital and knowledge management of university staff. There is a meaningful and direct relationship between intellectual capital and the performance of university staff. Conclusion:The results of multiple regression analysis showed that there is a significant relationship between the dimensions of intellectual capital (structural, human, communication) and employee performance, and predictive variables significantly explain 29.6% of employees' performance variables. The share of human capital in explaining employee performance (= 1.66) is significant at 99% confidence level and is the strongest predictor of the performance of university staff. The share of variable dimensions of intellectual capital (structural, human and intellectual capital) in predicting knowledge management is not meaningful and predictive variables do not significantly change the (0.018) percent of knowledge management variable.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی رابطه بین سرمایه فکری با مدیریت دانش و عملکرد کارکنان در دانشگاه محقق اردبیلی
Persian Abstract: هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه فکری با مدیریت دانش و عملکرد کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. روش¬شناسی پژوهشی:روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 317 نفر از کارکنان شاغل در دانشگاه محقق اردبیلی در سال96 بودند که از میان این تعداد بر اساس جدول کرجسی مورگان نمونه¬ای به حجم 175 نفر به‌طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه¬های مدیریت دانش صالحی (1389)، عملکردکارکنان حسین زاده (1391) و پرسشنامه سرمایه فکری بنیتیس (1998) استفاده گردید.روایی این پرسشنامه‌ها به تائیدصاحب‌نظران رسیده و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (0.79)، (0.97)، (0.84) به‌دست‌آمده است.جهت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از روش‌هایtتکنمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته¬ها:یافته‌های تحقیق نشان دادکه بین وضعیت موجود عملکرد کارکنان و وضعیت مطلوب عملکرد کارکنان (حد متوسط جامعه) تفاوت معنی¬دار وجود دارد و وضعیت عملکرد کارکنان دانشگاه به‌طورکلی بالاتر از حد متوسط جامعه قرار دارد و مناسب است.بین وضعیت موجود مدیریت دانش و وضعیت مطلوبتفاوت معنی¬دار وجود دارد. همچنین میانگین متغیر مدیریت دانش به‌صورت کلی و ابعاد تسهیم دانش، به‌کارگیری دانش و ذخیره‌سازی دانش بالاتر از حد متوسط جامعه است اما میانگین وضع موجود خلق دانش به‌عنوان یکی از ابعاد مدیریت دانش پایین¬تر از حد متوسط جامعه است.بین وضعیت موجود سرمایه فکری و وضعیت مطلوب تفاوت معنی¬دار وجود دارد و میانگین متغیر سرمایه فکری به‌صورت کلی و ابعاد سه‌گانه آن بالاتر از حد متوسط جامعه است.بین سرمایه فکری و مدیریت دانش کارکنان دانشگاه رابطه معنی¬دار وجود ندارد.بین سرمایه فکری و عملکرد کارکنان دانشگاه رابطه معنی¬دار و مستقیم وجود دارد نتیجه¬گیری:نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادبین ابعاد متغیر سرمایه فکری (ساختاری، انسانی، ارتباطی) و عملکرد کارکنان رابطه معنی¬دار وجود دارد و متغیرهای پیش‌بین به گونه معنی‌داری 6/29 درصد متغیر عملکرد کارکنان را تبیین می‌نمایند. سهم متغیر سرمایه انسانی در تبیین عملکرد کارکنان (66/1=) در سطح اطمینان 99 درصد معنی‌دار است و قوی‌ترینپیش‌بینی کننده عملکرد کارکنان دانشگاه است.سهم ابعاد متغیر سرمایه فکری (سرمایه ساختاری، انسانی و فکری) در پیش‌بینی مدیریت دانش معنی¬دار نیست و متغیرهای پیش‌بین به گونه معنی‌داری (18/0) درصد متغیر مدیریت دانش را تبیین نمی‌نماید.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Moeinikia, MahdiUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasoodUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 24 Jun 2019 08:22
Last Modified: 24 Jun 2019 08:22
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/6999

Actions (login required)

View Item View Item