Study of Effectiveness of Cooperative, Individual and Combined Learning on Reducing Learning Difficulties and Increasing the Depth of Learning

Hashemi Meher, Manijheh and Rezaei Sharif, Ali and Sheikh Eslami, Ali (2018) Study of Effectiveness of Cooperative, Individual and Combined Learning on Reducing Learning Difficulties and Increasing the Depth of Learning. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
منیژه هاشمی مهر 9519124104.pdf

Download (292kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cooperative, individual and combined learning on reducing learning difficulties and increasing the depth of learning in elementary school students in Ardebil. Research method: The statistical population of the study consisted of all students with learning disabilities in Ardabil city in 1396 who were randomly selected through available sampling method. Data collection was done by using a colroda questionnaire and a depth-based researcher-made questionnaire. To analyze the data, descriptive statistics including mean, standard deviation, frequency and graph were used and in the deductive part of the multivariate and one-variable covariance analysis test, were used. For this purpose, the spss software has been used. Conclusion: The statistical results indicate that the difference between the three experimental groups and the control group is significant in the collaborative group (P = 0.025). This result means that the observed difference between the depth of learning scores in the collaborative group compared with the other three groups at level 05 / 0 P <is significant.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه تأثیر یادگیری مشارکتی، انفرادی و تلفیقی بر کاهش مشکلات یادگیری و افزایش عمق یادگیری در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری
Persian Abstract: هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تأثیر یادگیری مشارکتی، انفرادی و تلفیقی بر کاهش مشکلات یادگیری و افزایش عمق یادگیری دآنش آموزان دوره ابتدایی شهر اردبیل صورت گرفت. روش‌شناسی پژوهش:جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری درشهراردبیل در سال 1396 بودندکه به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 60 نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه کلرودا و پرسشنامه محقق ساخته عمق یادگیری صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و نمودار و در قسمت استباطی از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره برای آزمون فرضیه استفاده شد. برای این منظور از نرم افزار spss بهره گرفته شده است. یافته‌ها: نتایج آماری حاکی ازآن است که تفاوت بین سه گروه آزمایش و یک گروه گواه در گروه مشارکتی معنادار می باشد 025/0=P این نتیجه بدین معناست که تفاوت مشاهده شده بین نمرات عمق یادگیری در گروه مشارکتی نسبت به سه گروه دیگر در سطح 05/0 P<معنادار می‎باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheikh Eslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 24 Jun 2019 08:44
Last Modified: 24 Jun 2019 08:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7006

Actions (login required)

View Item View Item