Effectiveness of Self-Regulated Learning Strategies Teaching on Academic Engagement and Help-Seeking Behavior in Students with Low Academic Achievement

Jafarzad, Monireh and Sheykholeslami, Ali and Kiani, Ahmadreza (2018) Effectiveness of Self-Regulated Learning Strategies Teaching on Academic Engagement and Help-Seeking Behavior in Students with Low Academic Achievement. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final jafarzad.pdf

Download (314kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: This study was carried out to consider the Effectiveness of self-regulated learning strategies teaching on academic engagement and help-seeking behavior in students with low academic achievement. Research method: The design of this study was quasi-experimental and pre/post-test with control group. All grade ninth girl students in Gonbad Kavoos city in 2017-2018 comprised statical population of this study. First, two school were chosen by cluster sampling. Then, 30 students with low academic achievement were chosen by random sampling and were classified into one experimental and one control groups. These groups responded to demographic questionnare, help-seeking behavior questionnare and academic engagement scale at pre-test and post-test. Self-regulated learning strategies teaching was held in 1-hour 8 sessions for experimental group after pre-test. There was no intervention for control group. Collected data were analyzed by ANCOVA and Bonferroni post hoc test in SPSS23. Findings: The results showed that self-regulated learning strategies teaching was effective on raising academic engagement and help-seeking behavior (acceptance and avoidance of help-seeking) in students with low academic achievement and there is a significant difference between experimental and control groups in academic engagement and help-seeking behavior. Conclusion: Totally the results showed that self-regulated learning strategies teaching is effective on raising academic engagement and help-seeking behavior (acceptance and avoidance of help-seeking) in students with low academic achievement and authorities specially psychologists and school counsellors can use of this method.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودنظم¬دهی بر اشتیاق تحصیلی و رفتار کمک¬طلبی دانش‏آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودنظم¬دهی بر اشتیاق تحصیلی و رفتار کمک¬طلبی دانش‏آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش، نیمه¬¬آزمایشی با طرح پیش‌آزمون¬ - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. کلیه دانش¬آموزان دختر پایه نهم شهر گنبد کاووس در سال تحصیلی 97-96، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل ‏دادند. برای انتخاب نمونه، ابتدا با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه‏ای، دو مدرسه از میان مدارس مذکور انتخاب شد. سپس با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده از میان دانش¬آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15(n= و کنترل (15(n= جایگزین شدند. هر دو گروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسشنامه¬های رفتار کمک¬طلبی ریان و پنتریچ (1997) و مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریگز، بلومنفیلد و پاریس (2004) پاسخ دادند. برنامه‏ی راهبردهای یادگیری خودنظم‏دهی به مدت 8 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش برگزار شد. گروه کنترل هیچ مداخله¬ای دریافت نکرد. داده¬های جمع‏آوری¬شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بن¬فرونی با استفاده از نرم¬افزار SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته¬ها نشان داد که آموزش راهیردهای یادگیری خودنظم¬دهی در افزایش اشتیاق تحصیلی و رفتار کمک¬طلبی (پذیرش و اجتناب از کمک‏طلبی) دانش¬آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش بوده است و بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ اشتیاق -تحصیلی و رفتار کمک¬طلبی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: درکل، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش راهبرد¬های یادگیری خودنظم¬دهی بر افزایش اشتیاق تحصیلی و رفتار کمک¬طلبی (پذیرش و اجتناب از کمک‏طلبی) دانش‏آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین مؤثر می¬باشد و مسئولان مدارس و به خصوص روانشناسان و مشاوران مدارس می¬توانند از این روش استفاده کنند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Kiani, AhmadrezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 24 Jun 2019 08:48
Last Modified: 24 Jun 2019 08:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7008

Actions (login required)

View Item View Item