Prevalence and Incidence of Bullying and Victim in Schools and the Effectiveness of Assertiveness and Written Expression Techniques to Reduce It

Mohammadi, Maryam and Ghamari Givi, Hossein and Rezaei Sharif, Ali (2018) Prevalence and Incidence of Bullying and Victim in Schools and the Effectiveness of Assertiveness and Written Expression Techniques to Reduce It. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
مریم محمدی 9511624104.pdf

Download (272kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: The purpose of this study was to Prevalence and incidence of bullying and victim in schools and the effectiveness of assertiveness and written expression techniques to reduce it. Research method:The current research method was of two types: a cross-sectional descriptive study that was used for the study of epidemiology and the second was a quasi-experimental method, and the pre-test and post-test research project was developed.In this research, two statistical societies were one of all students of Meshkinshahr city, whose number was 100, and the statistical population of the second students was forceful and forceful, of whom 60 were estimated.Sampling method was available. For data collection, a revised Zurgu / Olivia Victim Questionnaire was used.Then, training methods were used for one month (5 sessions 90 minutes of skill assertiveness and 3 sessions training written expression techniques) in experimental groups,However, the control group did not receive any intervention. The results were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANKOVA). Findings: The results showed that Training intervention assertiveness Cause a significant reduction victim in the experimental group in the post-test stages, but did not have any effect on the reduction of bullying in the experimental group during the post-test stages.Also, the method of expressing and writing techniques in the experimental group was significantly different in the post-test stages of bullying and victim. Conclusion: Training intervention assertiveness and expressing and writing can reduce the problems of bullying and victim behaviors in schools and have a significant impact.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی شیوع و بروز ابتلا به زورگویی و زورپذیری در مدارس و اثربخشی جرأت¬آموزی و فنون بیانی و نوشتاری در کاهش آن
Persian Abstract: هدف:پژوهش حاضرباهدف بررسی شیوع و بروز ابتلا به زورگویی و زورپذیری در مدارس و اثربخشی جرأت¬آموزی و فنون بیانی و نوشتاری در کاهش آن انجامشد. روش‌شناسی پژوهش:روش پژوهش فعلی از دو نوع بود، روش مطالعه توصیفی-مقطعی که برای بررسی همه گیرشناسی بود و دومین روش شبه آزمايشي بود و طرح پژوهشپیش‌آزمون- پس‌آزمونگسترش یافته بود. در این پژوهش دو جامعه آماری بود یکی کلیه دانش-آموزان دختر پایه نهم مشکین¬شهر که از بین آن¬ها 100 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد و جامعه آماری دوم دانش¬آموزان زورگو و نیز زورپذیر که تعداد آن¬ها 60 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری در دسترس بود، برايگردآوريداده‌هاازپرسشنامه تجدیدنظر شده زورگو/ قرباني اولويوس استفادهشد. سپس روش¬های آموزشی به مدت یک ماه (5 جلسه 90 دقیقه¬ای مهارت جرأت¬ورزی و 3 جلسه آموزش فنون¬بیانی و نوشتاری)، در مورد گروه¬های آزمایشی به کار برده شد، اما آزمودنی¬های گروه گواه هیچ نوع مداخله¬ای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیري (مانکووا) تحلیلشدند. یافته‌ها:نتایج نشاندادمداخلهآموزشیجرأت¬ورزی باعث کاهش معنی¬دار زورپذیریدرگروهآزمایش درمرحلهپس‌آزمونشد، اما تأثیری در کاهش زورگویی گروه آزمایش در مراحل پس‌آزمون نداشته است. همچنین نشان داد روشفنون بیانی و نوشتاریدرگروهآزمایش درمراحلپس‌آزمونزورگویی و زورپذیری تفاوت معناداری داشته است. نتیجه‌گیری:مداخلهآموزشیجرأت¬ورزی و فنون بیانی و نوشتاری می¬تواندمشکلاتمربوطبهرفتارهايزورگویی و زورپذیریرادرمدارس کمکند و تأثیر بسزایی داشته باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Givi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 25 Jun 2019 07:16
Last Modified: 25 Jun 2019 07:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7018

Actions (login required)

View Item View Item