Fathi, Mohammad Javad and Naghizadeh-Baghi, Abbas and Moharramzadeh, Mehrdad (2019) The Role of Religious Beliefs of Ardabil Athletes on the Adidas Brand Equity and Brand Trust. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
Payan nameh.pdf Download (302kB) |
Abstract
Research Aim: Various factors affect brand trust and brand equity, among which religious beliefs can be mentioned. The purpose of this study was to investigate the role of the religious beliefs of the athletes onthe Adidas brand equity and brand trust. Research method: This study is descriptive and the statistical population is all the athletes in Ardabil province.Using a multi-stage sampling method, the Cochran formula (for an unlimited society) was used to determine the sample size and 385 athletes were selected as samples.In order to measure religious beliefs, brand equity and brand trust, Nassabe (2005), Acker (1991) and Ballester's (2004) questionnaires were used respectively.The validity of the questionnaire was confirmed by several sports management professors. Cronbach's alpha method was used to achieve the reliability of the questionnaire. To test the normal distribution of variables, Skewness and Kortosis tests and to answer the research questions and to test the hypotheses, simple Regression test was used using SPSS software version 24. All research hypotheses were analyzed at the significance level of 0.05. Findings: The religious beliefs of Ardabil province's athletes do not affect on Adidas brand trust (p = 0.952) and Adidas brand equity (p = 0.232). But in the athletes in Ardabil, Adidas brand confidence can predict 45.5% of Adidas brand equity (p = 0.001). Conclusion: In Ardabil province for the marketing of Adidas sport products, the role of religious beliefs in athletes is not meaningful.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | نقش اعتقادات مذهبی ورزشکاران استان اردبیل بر اعتماد و ارزش ویژه برند آدیداس | ||||
Persian Abstract: | هدف:عواملمختلفيبراعتمادوارزشويژةنامتجاريتأثيرميگذارندكهازبينآنهاميتوانبهاعتقاداتمذهبياشاره کرد.هدف این مطالعه بررسی نقش اعتقادات مذهبی ورزشکاران استان اردبیل بر اعتماد و ارزش ویژه برند آدیداس می باشد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه ورزشکاران استان اردبیل تشکیل می دهند. با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای ، برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران (برای جامعه نامحدود) استفاده شد وتعداد 385 ورزشکار به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای سنجش اعتقادات مذهبی ، ارزش ویژه برند و اعتماد برند، به ترتیب از پرسشنامه های نسابه (1384)، ابزار آکر(۱۹۹۱) و ابزار بالستر (2004) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. برای دستیابی به پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمونهای چولگی و کشیدگی و برای پاسخ به سوالات پژوهش و بررسی فرضیه ها از آزمون رگرسیون ساده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه24 استفاده گردید.کلیهی فرضیههای تحقیق در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: اعتقادات مذهبی ورزشکاران استان اردبیل بر اعتماد به برند آدیداس (952/0=p ) و بر ارزش ویژه برند آدیداس (232/0=p ) تاثیر ندارد. ولی در ورزشکاران استان اردبیل متغیر اعتماد به برند آدیداس می تواند 5/45 درصد ارزش ویژه برند آدیداس را پیش بینیکند(001/0=p ). نتیجهگیری:اعتقادات مذهبی ورزشکاران استان اردبیلدر بازاریابی محصولات ورزشی آدیداس کم اهمیت می باشد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||
Date Deposited: | 25 Jun 2019 07:02 | ||||
Last Modified: | 25 Jun 2019 07:02 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7028 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |