Relationship between Academic Excitement, Academic Resilience and Academic Self-Efficacy with Students' Academic Eagerness

Niromand Alibabaloo, Fatemeh and Sheykholeslami, Ali and Moradi, Masood (2018) Relationship between Academic Excitement, Academic Resilience and Academic Self-Efficacy with Students' Academic Eagerness. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
فاطمه نیرومند علی بابالو 9519124103.pdf

Download (291kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: The purpose of this study was to relationship between academic excitement, academic resilience and academic self-efficacy with students' academic eagerness. Research method: The research method was descriptive-correlation.the statistical population of this research was all students who were studying in the second secondary school in the city of Ardabil during the academic year of 2016-2017 Among them, 150 students were selected by cluster random sampling method and selected and responses were Educational Excitement Questionnaire Packan et al. (2005), Samuels College Resilience Questionnaire (2004) and Morgan et al., Academic Self-Efficacy Inventory (1998), and Academic Excitement Scoofyli et al. (2002). Data analysis was performed through Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Findings: The results of the study showed that the significant negative correlation between academic excitement (positive and negative), academic resilience and academic self-esteem in students. Also, the results of regression analysis revealed that roughly 0.64% of the total variance of academic eagerness is predicted based on the variables of academic and emotional excitement (positive and negative), academic resilience and academic self-efficacy (p <0.01). Conclusion: Therefore, it can be concluded that academic excellence (positive and negative), academic resilience and academic self-efficacy are related to students' academic enthusiasm, which requires the attention of authorities, educators and families to these variables.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه‌ی هیجان‌های تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی هیجان‌های تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان در حال تحصیل در دوره‌ی متوسطه دوّم شهر اردبیل در سال‏تحصیلی 97-1396 تشکیل می دادند که از میان آنها 150 دانش‌آموز به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ی هیجان‌های تحصیلی پکران و همکاران (2005)، پرسشنامه‏ی خودکارآمدی تحصیلی مورگان و همکاران (1998)، پرسشنامه‏ی تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامه‌ی اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین هیجان‌های تحصیلی مثبت، تاب‌آوری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان رابطه‌ی مثبت معناداری و بین هیجان‌های تحصیلی منفی با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان رابطه‌ی منفی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 64 درصد از کل واریانس اشتیاق تحصیلی دانش‏آموزان براساس متغیرهای هیجان‌های تحصیلی (مثبت و منفی)، تاب‌آوری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی قابل پیش‌بینی است (01/0>p). نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که هیجان‌های تحصیلی (مثبت و منفی)، تاب‌آوری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با اشتیاق تحصیلی دانش‏آموزان می‌باشد که لزوم توجه مسئولین و دست‏اندرکاران آموزش و پرورش را به سوی اینگونه متغیرها طلب می‌کند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasoodUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 25 Jun 2019 07:49
Last Modified: 25 Jun 2019 07:49
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7047

Actions (login required)

View Item View Item