Relationship between Quality and Quantity of Students' Sleep with Work Memory and Their Cognitive Abilities

Mohammadi Gavandarreh, Fatemeh and Atadokht, Akbar and Basharpour, Sajad (2018) Relationship between Quality and Quantity of Students' Sleep with Work Memory and Their Cognitive Abilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
فاطمه محمدی 9411254110.pdf

Download (317kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between quality and quantity of students' sleep with working memory and their cognitive abilities. The research method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of all students of Mohaghegh Ardebili University in the academic year of 2017-18. 173 people were selected using available sampling method. Data were collected by Sleep Quality Questionnaire (Boiss & Associates, 1988), Sleep Disturbances, Breeding Cultivars, and Negative Cognitive Abilities (2013). The data analysis method was Pearson correlation coefficient and multiple regression. The results showed that there was a positive and significant relationship between the students' sleep quality and their cognitive abilities. However, there was not a significant relationship between sleep quality and number of students' sleep with their working memory and the number of students' sleep with their cognitive abilities. The results of multiple regression analysis showed that sleep quality and sleep quantity can not predict the variance of students' memory, work and cognitive abilities. From the results of this study, it is found that the quality of sleep and the number of sleep students can not explain.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: ارتباط کیفیت و کمیت خواب دانشجویان با حافظه کاری و توانایی ‎هایی شناختی آنان
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط کیفیت و کمیت خواب دانشجویان با حافظه کاری و توانایی‎های شناختی آنان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1396-97 بود که 6866 نفر بودند و با استفاده از روش نمونه‎گیری در دسترس 173 نفر از آنها انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه‏های کيفيت خواب بویس و همکاران،اختلالات خواب،فراخنای ارقام وکسلر و توانایی‏های شناختی نجاتی استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده‏ها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بود. نتایج نشان داد که کیفیت خواب دانشجویان با توانایی‎های شناختی آنها رابطه مثبت و معناداری به دست آمد ولی کیفیت خواب و کمیت خواب دانشجویان با حافظه کاری آنها و کمیت خواب دانشجویان با توانایی‎های شناختی آنها رابطه معناداری به دست نیامد، نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که کیفیت خواب و کمیت خواب توان پیش‎بینی توانایی‎های شناختی دانشجویان را دارد ولی توان پیش‌بینی حافظه کاری دانشجویان را ندارد. نتیجه‎گیری: از نتایج این پژوهش می‎توان به این نتیجه رسید که میزان کمیت و کیفیت خواب دانشجویان در حد مطلوب نیست و بنابراین، نمی‏توان با استناد به این دو متغیر، وضعیت حافظه کاری را پیش‎بینی کرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpour, SajadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 25 Jun 2019 07:50
Last Modified: 25 Jun 2019 07:50
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7048

Actions (login required)

View Item View Item