Designing and Evaluating the Model of Influential Factors on the Career Plateau Among Elementary School Teachers in Avramanat

Karimianpour, Ghaffar and Zahed Babelan, Adel and Khaleghkhah, Ali and Rezaei Sharif, Ali (2018) Designing and Evaluating the Model of Influential Factors on the Career Plateau Among Elementary School Teachers in Avramanat. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
غفار کریمیان پور 9313165103.pdf

Download (298kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The Purpose of this study was Designing and Evaluating the Model of influential Factors on the career plateau among Elementary School Teachers in Avramanat. For this purpose, the exploratory mixed model was used and data were collected from teachers and teacher educators during two-stage. In the first stage, based on the grounded theory method, 19 Were interviewed individually, in a three-step qualitative data coded categories and affected factor of career plataeu and relations between them were teachers. Based on results of qualitative research phase, a questionnaire and initial model was designed. Finally, with the Participation of 350 teachers, questionnaires were performed and analyzed. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Its validity was confirmed and its reliability was 0.91. Data was analyzed for finding the relationship between endogenous and exogenous variables and generalizing of qualitative results. Indices of model indicated the good fit of data to conceptual model that was assumed based on research findings in the first stage of research. The results showed the 15 categories in the paradigmatic model including : the causal conditions (Individual factors, educational factors, Organizational factors, Economic factors), context factors (Social factors and school factors), main category (career plateau), strategies (instruction, Supportive plan, Job counseling), intervening conditions (Family factors) and outcomes (Organizational Indifference, Organizational Laziness, Mental frozen, Inefficiency), the Model of influential Factors on the career plateau among Elementary School Teachers in Avramanat that reflects the relationships between different dimensions. In step pattern on quantitative research, presented in the form of hypotheses derived from qualitative data analysis was Was investigated. The results of the confirmatory factor analysis of the first stage showed that the structures (hidden variables) had a high validity for fitting the model and the questionnaire had an appropriate validity and reliability.The results of the confirmatory factor analysis of the second stage showed that the model was confirmed in the general and all of the paths were significant, The causal conditions, context factors, and interventional factors are predicted to account for 54% of the changes in career plateau. Also, causal conditions, career plateau, context factors, interventional factors and strategies are able to predict 57% of the consequences of the change.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: طراحی و ارزیابی الگوی عوامل مؤثر بر سکون ‏زدگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی اورامانات
Persian Abstract: هدف این پژوهش طراحی و ارزیابی الگوی عوامل مؤثر بر سکون‏زدگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی اورامانات بود. طرح پژوهش اکتشافی آمیخته و داده‌ها در دو مرحله کیفی و کمی جمع‌آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل معلمان نمونه منطقه اورامانات و در بخش کمی شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی اورامانات در سال 1396 بود. روش نمونه‏گیری در بخش کیفی هدفمند بود که 19 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در بخش کمی خوشه‏ای چند مرحله‏ای بود که با توجه به فرمول کوکران تعداد 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‏آوری داده‏ها در بخش کیفی مصاحبه بود و با استفاده از دستورالعمل مصاحبه و با بهره‌گیری از روش نظریه داده بنیاد، ابعاد مختلف سکون‏زدگی شغلی و عوامل موثر بر آن شناسایی شدند. ابزار جمع‏آوری داده‏ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه‏ها با استفاده از روشهای راهبرد کثرت‏گرایی و راهبرد بازبینی همکاران و پایایی آن با استفاده از روشهای بازآزمون و پایایی دو کدگذار بررسی و تایید شد. روایی پرسشنامه در بخش کمی با استفاده از روایی محتوایی، روایی سازه و پایایی آن با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ بررسی و 91/0 به دست آمد. داده‏های کیفی به دست آمده طی سه مرحله کدگذاری، تحلیل و عوامل مؤثر بر سکون‏زدگی شغلی و روابط بین آن‌ها به دست آمد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده 15 مقوله کلی شامل شرایط علی (عوامل فردی، آموزشی، سازمانی، اقتصادی)، شرایط زمینه‏ای (عوامل اجتماعی و مدرسه‏ای)، شرایط مداخله‌گر (¬عوامل خانوادگی)، مقوله محوری (سکون‏زدگی شغلی)، راهبردهای کاهش سکون‏زدگی شغلی (آموزش،برنامه‏های حمایتی و مشاوره شغلی) و پیامدها (بی‏تفاوتی سازمانی، تنبلی سازمانی، یخ‏زدگی ذهنی و ناکارآمدی) بود که الگوی عوامل مؤثر بر سکون‏زدگی شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی اورامانات و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس می¬کرد. تحلیل داده‌های کمی به‌منظور شناخت روابط بین عوامل و تعمیم یافته‌های مرحله نخست با استفاده از نرم افزار SPSS و LIZREL انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول نشان داد که سازه¬ها (متغيرهاي پنهان) از اعتبار بالايي جهت برازش مدل برخوردارند و پرسشنامه از روایی و پایایی مناسب برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرحله دوم نشان داد که مدل در حالت کلی تایید و تمامی مسیرها معنی‏دار بود که شرایط علی، عوامل زمینه‏ای و عوامل مداخله¬گر قدر پیش‌بینی 54% از تغییرات سکون‌زدگی شغلی را دارا هستند. همچنین شرایط علی، سکون‌زدگی شغلی، عوامل زمینه¬ای، عوامل مداخله¬گر و راهبردها توانایی پیش‌بینی 57% از تغییرات پیامدها را دارند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 25 Jun 2019 07:57
Last Modified: 25 Jun 2019 07:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7052

Actions (login required)

View Item View Item