The Study of Relationship between Factors of AGE , Gender and Education with Phonological Features in Ardabili Dialect

Banazadeh Ardebili, Shahla and Razinejad, Seyed Mohammad and Siami, Tohid (2018) The Study of Relationship between Factors of AGE , Gender and Education with Phonological Features in Ardabili Dialect. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
فینال.pdf

Download (287kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: This thesis examines the relationship between social variables of age, gender and education with language variables (sonarity sequence principle, metathesis and vowel coordination) of Turkish language in Ardabili dialect. Rerearch method: The research data were collected in analytical and descriptive methods through interviews and analyzed by SPSS software. The relevant linguistic variables were extracted from 72 speakers, adolescent, young and elder; in the terms of gender, male and female; and four educational groups. Findings: Findings of this study indicate that there is a significant difference between the age, sonarity sequence principle and metathesis, the most frequent of sonarity sequence principle and metathesis occur in elder group; But there is no significant difference between gender and sonarity sequence principle, metathesis. Education also has a significant effect on sonarity sequence principle and metathesis; most sonarity sequence and metathesis process has occurred in the illiterate group. There is no significant difference in the effect of age, gender and education on the vowel coordination in the back and round features. Conclusion: The results of the findings show that with increasing age, the processes of sonarity sequence principle and metathesis are more evident, and it seems that older people protect the characteristics of their original language and this is favorable with the findings of Parmon et al. Gender in these processes has had very little impact. In all age, gender and education groups, vowel coordination processes in the back and round features are the most frequent process among the processes under study in this study. The reason for this seems to be that this process is the internal and natural features of the Turkish language and indicate resistance in front of variations

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی رابطه¬ی بین عوامل سن، جنسیت و تحصیلات با مشخصه¬های واجی زبان در گویش اردبیلی
Persian Abstract: هدف: این پایان¬نامه به بررسی رابطۀ بین متغیرهای اجتماعی سن، جنسیت و تحصیلات با متغیرهای زبانی (توالی رسایی، قلب واجی و هماهنگی واکه¬ای) در زبان ترکی در گفتار گویشوران اردبیلی می¬پردازد. روش¬شناسی پژوهش: داده¬های پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی و به صورت میدانی از طریق مصاحبه گردآوری شده و با نرم¬افزار SPSSمورد تحلیل قرار گرفته¬اند. متغیرهای زبانی مربوط از گفتار 72 گویشور نوجوان، جوان و مسن در دو جنسیت مرد و زن و در چهار گروه تحصیلاتی استخراج گردید. یافته¬ها: یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهند که بین سن و توالی رسایی و قلب واجی تفاوت معناداری وجود دارد و بیشترین توالی رسایی و قلب واجی در گروه سنی میانسال و بالاتر رخ¬داده است؛ اما بین جنسیت و توالی رسایی و قلب واجی تفاوت معناداری وجود ندارد. تحصیلات نیز بر توالی رسایی و قلب واجی تأثیر معناداری دارد و بیشترین فرایند رسایی و قلب واجی در گروه تحصیلات بی¬سواد رخ داده است. درمورد تأثیر سن، جنسیت و تحصیلات بر هماهنگی واکه¬ای در مشخصۀ گردی و پسین تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه¬گیری: نتایج به¬دست آمده از یافته¬ها نشان می¬دهند که با بالا رفتن سن افراد، فرایندهای توالی رسایی و قلب واجی بیشتر مشهود می¬باشد و به¬نظر می¬رسد که افراد مسن ویژگی¬های زبان اصلی خود را بیشتر حفظ کرده¬اند و این با یافته¬های پرمون و همکاران همسو می¬باشد. جنسیت نیز در این فرایند¬ها تأثیر بسیار کمی داشته است. در تمام گروه¬های سنی، جنسیتی و تحصیلاتی فرایندهای هماهنگی واکه¬ای در مشخصه¬ی گردی و پسین پربسامدترین فرایند در بین فرایندهای مورد بررسی در این پژوهش بوده است و دلیل این امر به¬نظر می¬رسد این باشد که این فرایند جزء ویژگی¬های ذاتی و درونی زبان ترکی می¬باشد و در مقابلِ تغییرات مقاومت نشان می¬دهد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Razinejad, Seyed MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Siami, TohidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 25 Jun 2019 08:48
Last Modified: 25 Jun 2019 08:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7071

Actions (login required)

View Item View Item