The effectiveness of cognitive processing therapy on improvement of post-traumatic cognition, self-worth, and suicidal ideation among university students with broken heart syndrome

Rashidi, Jamal and Narimani, Mohammad and sobhi-Gharamaleki, Naser and Basharpoor, Sajjad (2016) The effectiveness of cognitive processing therapy on improvement of post-traumatic cognition, self-worth, and suicidal ideation among university students with broken heart syndrome. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی درمان پردازش شناختی بر بهبود شناخت‌های پس آسیبی، خود ارزشمندی و افکار خودکشی دانشجویان دارای سندرم قلب شکسته)
Jamal Rashidi.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study was carried out in order to investigate the effectiveness of cognitive processing therapy on improvement of post-traumatic cognition, self-worth, and suicidal ideation among university students with broken heart syndrome. The present study used a pretest-posttest experimental design with a control group. The statistical population included all students who attended Boukan’s University of Applied Sciences in the academic year of 2015-16. Afterwards, Mississippi Post-traumatic Stress Disorder Scale was carried out on 650 individuals out of whom 150 students were selected. Broken heart syndrome checklist was then administered. Consequently, 32 students were selected and randomly assigned into a control group (n=16) and an experimental group (n=16). The experimental participants received cognitive processing therapy over 12 sessions. In order to collect the required data, the Posttraumatic Cognitions Inventory (PTCI) by Foa et al., Contingencies of Self-Worth Scale (CSWS) by Crocker et al., and Beck Scale for Suicidal Ideation (BSSI) were utilized. The collected data were analyzed using MANOVA. The results of the study indicated that after the posttest there was a significant difference between the control students and those with broken heart syndrome in terms of the mean score of their broken heart syndrome. The results of the present study proposed the necessity of utilizing injury-focused therapy method like cognitive processing therapy for subjects with broken heart syndrome.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی درمان پردازش شناختی بر بهبود شناخت‌های پس آسیبی، خود ارزشمندی و افکار خودکشی دانشجویان دارای سندرم قلب شکسته
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان پردازش شناختی بر بهبود شناخت‌های پس آسیبی، خود ارزشمندی و افکار خودکشی در دانشجویان دارای سندرم قلب شکسته بود. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می‌دادند، بعد از اجرای مقیاس اختلال استرس پس از سانحه می‌سی‌سی‌پی روی 650 نفر، از این تعداد، 150 نفر انتخاب شدند. سپس چک‌لیست سندرم قلب شکسته ، برای شناسایی افراد دارای سندرم قلب شکسته اجرا گردید، درنهایت از این تعداد دانشجویان، تعداد 32 نفر انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی در گروه کنترل (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، درمان پردازش شناختی را طی 12 جلسه دریافت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شناخت‌های پس از تروما (PTCI) فوآ و همکاران، مقیاس خود ارزشمندی (CSWS) کروکر و همکاران، و مقیاس افکار خودکشی بک (BSSI) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات شناخت‌های پس آسیبی، خود ارزشمندی و افکار خودکشی دانشجویان دارای سندرم قلب شکسته گروه آزمایش و دانشجویان دارای سندرم قلب شکسته گروه کنترل در پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج این پژوهش لزوم کاربست یک روش درمانی متمرکز بر آسیب ازجمله درمان پردازش شناختی در کار با آزمودنی‌های دارای ترومای سندرم قلب شکسته را مطرح می کند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Sobhi-Gharamaleki, NaserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 14 Oct 2018 15:29
Last Modified: 14 Oct 2018 15:29
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/709

Actions (login required)

View Item View Item