The study of linguistic deviations in SMS jokes

Mollashahi, Samaneh and Razinajad, Seyyed Mohammad and Siami, Tohid (2019) The study of linguistic deviations in SMS jokes. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
سمانه ملاشاهی.pdf

Download (297kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:The present study aims to investigate linguistic deviations in joke text messages within the framework of linguistic deviation offered by Leech (1969). Research method:The corpus of the study wascollected from the jokes existing in www.4jok.com, of which 190 jokes were selected accidently based on readers’ opinions; in a way that students were asked to choose the funniest ones. Findings: The selected jokes were finally analyzed within the framework of linguistic deviation proposed by Leech (1969). The results showed that the semantic(95.3%), written(3.7%) and deictic(1%) deviations with 95.3%, 3.7% and 1% were respectively the most practical ones. Furthermore, regarding semantic deviation issues and in terms of frequency,surprise jokes were the most frequent jokes (25.2%), followed by social and occasional ones, (22.7%). The third most frequent group was exaggerational jokes(14.2%) and the two last groups were the implicational (10.5%) and identificational(11%) jokes, respectively. Conclusion:Theresultsofthedataanalysisshowedthatby reviewing the deviation in all Jokes, semantic, written and dialectal deviations havebeen morewidelyused among the category of semantic deviation, surprise, jokes of social and affective day, exaggeration, telemechanics and recognition were the most frequent. The results of this study can have important consequences for editors of books for teaching Persian to Non-Persian speakers. It can also help those who are interested to study literary criticism.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی هنجارگریزی‌های زبانی در طنزهای پیامکی
Persian Abstract: هدف:این تحقیق به بررسی هنجارگریزی‌های زبانی در طنزهای پیامکی در چارچوب هنجارگریزی زبانی پیشنهادی لیچ (1969)می-پردازد. روش‌شناسی پژوهش:پیکره پژوهش برای مطالعه، شامل طنزهای موجود در سایت www.4jok.com بود که تعداد190 طنز به‌صورت تصادفی انتخاب شد. معیارگزینش طنزها بر اساس نظر مخاطب بود. به‌این‌ترتیب که از دانشجویان درخواست گردید که بعد از خواندن طنزها مواردی که جذابیت بیشتری برایشان داشته را انتخاب کنند و درنهایتدر چارچوب هنجارگریزی زبانی پیشنهادی لیچ (1969)مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:نتایج نشان داد که هنجارگریزی‌های معنایی با 3/95%، نوشتاری با 7/3% و گویشی با 1% کاربرد بیشتری داشته‌اند. با در نظر گرفتن مقوله‌های هنجارگریزی معنایی، غافلگیری با 2/25%و پس‌ازآنطنزهای روز اجتماعی و مناسبتی با 7/22%، اغراق با 2/14%،نقیضه تضمین با 5/10%و تشخیص با 11% بیشترین فراوانیرا داشتند. نتیجه‌گیری:نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که با بررسی هنجارگریزی در تمامی طنزهای انتخاب شده، هنجارگریزی‌های معنایی، نوشتاری و گویشی کاربرد بیشتری داشته‌اند. در میان مقوله‌ هنجارگریزی معنایی، غافلگیری، طنزهای روز اجتماعی و مناسبتی، اغراق، تلمیح و تشخیص بیشترین فراوانی را داشتند. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند پیامدهای مهمی برای تدوین‌گران مطالب درسی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان داشته باشد. هم‌چنین می‌تواند به علاقه‌مندان به مطالعه‌ی نقد ادبی کمک کند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Razinajad, Seyyed MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Siami, TohidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 26 Jun 2019 05:27
Last Modified: 26 Jun 2019 05:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7092

Actions (login required)

View Item View Item