Rahimi, Saeid and hajloo, Nader and Basharpour, Sajjad (2018) Relationship between Time Perspective, Personality Traits, Mindfulness and Life Expectancy with Students Psychological Well-Being. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
Final Rahimi.pdf Download (338kB) |
Abstract
The purpose of present study, in the framework of a causal model, was to investigate the relationship between the dimensions of the perspective of time and psychological well-being with considering of meditative role of mindfulness, personality traits and life expectancy. The research method was descriptive-correlational and its statistical population was all students of Mohaghegh Ardebil University. Among them, 384 were selected by multistage cluster sampling. Then they responded to time perspective of Zimbardo, Schneider's hope, psychological well-being of Ryff, Five-factor Personality Questionnaire (NEO) and Brain and Ryan's Mindfulness Questionnaire. Descriptive statistics and Pearson correlation test and path analysis were used to analyze the data.The results showed an acceptable fitness in structural model. It was also found that that Past Positive, Present Hedonistic, FutureandTranscendental-future bear a positive and significant relation with psychological well-being, not only directly, but also indirectly with a meditative role of psychological wellbeing, but also positively and indirectly through meditative of mindfulness, life expectancy, and personality traits.In additionPast Negative and Present Fatalistic have a negative and significant relation with psychological wellbeing, not only directly, but also indirectly with a meditative of mindfulness, life expectancy and personality traits on psychological well-being.The dimensions of the time perspective, directly and indirectly through mindfulness, life expectancy and personality traits, are effective on psychological well-being in students, therefore, holding mindfulness education courses is a desirable time perspective for increasing the psychological well-being of students.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه چشمانداز زمان، ویژگیهای شخصیتی، ذهنآگاهی و امید به زندگی با بهزیستی روانشناختیدانشجویان | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد چشمانداز زمان و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش واسطهای ذهنآگاهی، ویژگیهای شخصیتی و امید به زندگی در قالب یک مدل علی به انجام رسیده است. روش پژوهشتوصیفی از نوعهمبستگی وجامعة آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود که از بین آنها 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند؛ سپس به پرسشنامههای چشمانداز زمان زیمباردو، امیدواری اشنایدر، بهزیستی روانشناختی ریف، پنج عاملی نئو فرم کوتاه و ذهنآگاهی براون و ریان پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسونو روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان که مدل ساختاری پژوهش از برازش مناسب مدل برخوردار است. همچنین مشخص شد که گذشته مثبت، حال لذتگرا، آینده و آینده متعالی، نه تنها بطور مثبت مستقیم، بلکه بطور مثبت و غیر مستقیم با واسطه ذهنآگاهی، امید به زندگی و ویژگیهای شخصیتی بر بهزیستی روانشناختیتأثیر میگذارند. بعلاوه متغیرهای گذشته منفی و حال معتقد به سرنوشت بطور منفی مستقیم و همچنین بطور منفی و غیر مستقیم با واسطه ذهنآگاهی، امید به زندگی و ویژگیهای شخصیتی بر بهزیستی روانشناختیتأثیرگذار هستند. ابعاد چشمانداز زمان، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریقذهنآگاهی، امید به زندگی و ویژگیهای شخصیتیبر بهزیستی روانشناختی در دانشجویانمؤثر است، بنابراین برگزاری دورههای مبتنی بر آموزش ذهنآگاهی، چشمانداز زمان مطلوب جهت افزایش بهزیستی روانشناختیدانشجویانمفیدبه نظر میرسد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 26 Jun 2019 05:34 | ||||
Last Modified: | 26 Jun 2019 05:34 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7097 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |