Investiate the Level of Knowledge and Awareness of Teachers in the Primary Section of the City of Ardabil in the Students Learning Disorders

Dustdar, Zeynab and Rezaei Sharif, Ali and Ghamari, Hossein (2018) Investiate the Level of Knowledge and Awareness of Teachers in the Primary Section of the City of Ardabil in the Students Learning Disorders. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final doostdar.pdf

Download (288kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate the level of knowledge and knowledge of elementary school teachers in learning disabilities in Ardabil city students. The present study was a cross-sectional study and data collection was done by referring to schools and placing questionnaires at the teachers' disposal. The statistical population of the study included elementary school teachers in the city of Ardebil. Sample size In this research, 120 elementary school teachers were selected in the city of Ardebil. For this purpose, teachers' knowledge assessment questionnaire was used for learning disorders. To investigate the research questions, single-sample t-test was used by SPSS 21 software. The results of t-test showed that the teachers' average knowledge is less than expected, so that the average teacher's knowledge in the statistical sample was lower than the desired value (10) and the teachers have less knowledge than learning disabilities. The average of teachers 'perceptions in the statistical sample was less than the expected value, so that the average teachers' understanding in the studied society was lower than the desired value (2.5). Teachers have less understanding of learning disabilities. The average teacher's discretion in the statistical sample was lower than the expected value, as the average teacher's recognition was lower than the desired value (2.5), and teachers have a weaker perception of learning disabilities. Also, the average of applying teachers 'knowledge in the sample was less than expected, so that the average application of teachers' knowledge in the study population was less than the desired value (2.5), and the teachers have weakness in applying knowledge to learning disorders. The results of t-test for two independent groups showed that there was no significant difference between knowledge and knowledge of male and female teachers about learning disorder (P <0.05). The results of Pearson correlation test showed that there is a significant relationship between learning disabilities and their educational level between teachers' knowledge and knowledge. According to Pearson number (0.279), this relationship is direct and weak. Pearson correlation test showed that there is a significant relationship between teachers' knowledge and knowledge about learning disabilities and their teaching experience. According to Pearson number (192/0), this relationship is direct and weak. According to the ANOVA test, there is no significant difference between teachers' knowledge of learning disorder and their field of study (p <0/006).

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی میزان دانش و آگاهی معلمان مقطع ابتدایی از اختلالات یادگیری در دانش آموزان شهر اردبیل
Persian Abstract: هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان دانش و آگاهی معلمان مقطع ابتدایی از اختلالات یادگیری در دانش آموزان شهر اردبیل بود. تحقیق حاضر از نوع مقطعی بوده و جمع آوری اطلاعات با مراجعه به مدارس و قرار دادن پرسشنامه‌ها در اختیار معلمان انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل معلمان مقطع ابتدایی در سطح شهر اردبیل بود. حجم نمونه در تحقیق حاضر 120 نفر از معلمین مقطع ابتدایی در سطح شهر اردبیل انتخاب شدند. برای این منظور از پرسشنامه ارزیابی دانش معلمان در مورد اختلالات یادگیری استفاده شد. برای بررسی سوال های تحقیق از آزمون تی تک نمونه ای توسط نرم افزار SPSS 21 استفاده شد. نتایج آزمون تی نشان داد که میانگین دانش معلمان در کمتر از مورد انتظار است بطوریکه میانگین دانش معلمان در نمونه مورد مطالعه کمتر از ارزش مورد نظر (10) بدست آمد ومعلمان از دانش کمتری نسبت به اختلالات یادگیری برخوردار هستند. میانگین فهم معلمان در نمونه آماری کمتر از مقدار مورد انتظار بود بطوریکه میانگین فهم معلمان در جامعه مورد مطالعه کمتر از ارزش مورد نظر (2.5) بدست آمد معلمان از فهم کمتری نسبت به اختلالت یادگیری برخوردار هستند. میانگین تشخیص معلمان در نمونه آماری کمتر از مقدار مورد انتظار بود بطوریکه میانگین تشخیص معلمان کمتر از ارزش مورد نظر (2.5) بدست آمد و معلمان از تشخیص ضعیفتری نسبت به اختلالات یادگیری برخوردار هستند. همچنین میانگین بکار بستن دانش معلمان در نمونه آماری مورد مطالعهکمتر از مورد انتظار بود بطوریکه میانگین بکار بستن دانش معلمان در جامعه مورد مطالعه کمتر از ارزش مورد نظر (2.5) بدست آمد ومعلمان در بکاربستن دانش نسبت به اختلالات یادگیری دارای ضعف می باشند. نتایج آزمون t برای دو گروه مستقل نشان داد که بین دانش و آگاهی معلمان زن و مرد از اختلالات یادگیری تفاوت معنی داری مشاهده نمی گردد (135/0< P). نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین دانش و آگاهی معلمان از اختلالات یادگیری و میزان تحصیلات آنها رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه به عدد پیرسون (279/0) این رابطه مستقیم و ضعیف می باشد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین دانش و آگاهی معلمان از اختلالات یادگیری و سابقه تدریس آنها رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه به عدد پیرسون (192/0) این رابطه مستقیم و ضعیف می باشد. با توجه به آزمون آنوا مشاهده می شود که دانش و آگاهی معلمان از اختلالات یادگیری با توجه به رشته تحصیلی آنها تفاوت معناداری ندارد (968/0 < p).
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 26 Jun 2019 06:01
Last Modified: 26 Jun 2019 06:01
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7103

Actions (login required)

View Item View Item