Effectiveness of Attachment-Based Couple Therapy on Continuity and Adaptability, Marital Adjustment and Expressing of Positive Emotions in Womens with Veteran Spouses

Sabouri Hashjin, Arezoo and Sadri, Esmaeil and Ghamari Kivi, Hossein (2018) Effectiveness of Attachment-Based Couple Therapy on Continuity and Adaptability, Marital Adjustment and Expressing of Positive Emotions in Womens with Veteran Spouses. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
آرزو صبوری 9511604101.pdf

Download (288kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of couple therapy based on attachment theory, on continuity and adaptability, marital adjustment and positive emotional expressions in veteran spouse. This interventional study was carried out using a semi-experimental and two-group design, pre-test and post-test with control group. The statistical population was consisted of women with devastated Hemmers and the sample was 30 (15 control and 15 experimental group) according to the method and objectives of the research. The subjects were selected by voluntary sampling method. The standard questionnaire of continuity and adaptability, expressing positive feelings of Alri et al. (1975) and Weinberger's compromise were used to collect information. The results showed that attachment theory-based paired therapy had a significant effect on the continuity and compatibility of women with veterans' spouse (p <0.01), with post-test control, between the experimental and control groups in terms of marital adjustment Significant differences were observed (p <0.01), and attachment theory therapy had a significant effect on positive emotions in women with veterans' spouses and the results of covariance analysis indicated a significant effect of education (P <0.05(.According to the results of the study, it can be said that if women with spouses have undergone paternal therapy based on attachment theory, the level of continuity and adaptability, marital adjustment and positive emotional expression in their marital life will increas.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسي اثربخشي زوج درماني مبتني بر نظريه دلبستگي، بر پيوستگي و انطباق پذيري، سازش يافتگي زناشوئي و ابراز احساسات مثبت در زنان داراي همسر جانباز
Persian Abstract: هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثربخشي زوج درماني مبتني بر نظريه دلبستگي، بر پيوستگي و انطباق‌پذيري، ساز‌ش‌يافتگي زناشوئي و ابراز احساسات مثبت در زنان داراي همسر جانباز در شهر خلخال بود. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون-پس آزمون با گروههای آزمایش و کنترل،استفاده شد.تأثیر رویکرد دلبستگی به عنوان متغیر مستقل بر میزان پیوستگی و انطباق پذیری،سازش یافتگی زناشویی و ابراز احساسات مثبت به عنوان متغیرهای وابسته مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری شامل زنان دارای همسر جانباز در شهر خلخال بود و نمونه آماری با توجه به روش و اهداف تحقیق بابر30 نفر(15نفر گروه گواه و 15 نفر گروه آزمایش) بود و آزمودنی ها به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه استانداردپیوستگی و انطباق پذیری السون ،پورتنر و لاوی(1985)، ابراز احساسات مثبت الری و فینچام وترکویتز(1975) و سازش یافتگی واینبرگر فرم کوتاه شده توسط سعیدی،قربانی وسرافراز بود.نتایج نشان داد که آموزش زوج درمانی مبتنی بر نظریه دلبستگی،بر پیوستگی و انطباق پذیری زنان دارای همسر جانباز تأثیر معنی داری دارد(p<0/01)،با کنترل پس آزمون، بین گروههای آزمایش و کنترل از لحاظ متغیر سازش یافتگی زناشویی تفاوت معنی داری مشاهده شد (p<0/01) و آموزش زوج درمانی مبتنی بر نظریه دلبستگی بر ابراز احساسات مثبت زنان دارای همسر جانباز،تأثیر معنی داری داشت و نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثرمعنی دار آموزش بود(p<0/05). پس میتوان نتیجه گرفت که زوج درمانی مبتنی بر نظریه دلبستگی بر پیوستگی و انطباق پذیری،سازش یافتگی زناشوئی و ابراز احساسات مثبت زنان دارای همسر جانباز تأثیرگذار بوده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sadri, EsmaeilUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 01 Jul 2019 04:48
Last Modified: 01 Jul 2019 04:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7147

Actions (login required)

View Item View Item