The study on behavior of CBF and EBF frames considering the rigidity of connections

Sadeghi Ghadi, Hossein and Nouri, Gholamreza and Naghipur, Morteza (2009) The study on behavior of CBF and EBF frames considering the rigidity of connections. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
13.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The effect of semi-rigid connections on the behavior of structural systems has always drown the attention of many researchers to itself. Previous studies have been investigated effect of this kind connections in special moment resisting frame, and this results have shown that application of this connection excepting control of lateral displacement stories, in other case such as reduction of base shear, reduction of end moment envelope, and the lighter of structure is useful. According to important and frequency dual system in this thesis combined effect of rigid and semi- rigid connection in dual system include of braced frame has studied. For this purpose investigate result of non linear dynamic analyses in systems witch is consist of semi- rigid connection in braced frames and rigid connection in other frames. Selected models consist of 2,3 and 4 bays 5,10 and 15 frames. Characteristics of steel frame such as energy dissipated, hysteretic loops semi- rigid connection under different earthquake, calculated base shear envelope and effecting of bays and heights numbers on the behavior of structure were discussed. For getting good conclusion, each of beam and column elements and semi- rigid connections like three linear model according to seismic rehabilitation prestandard have modeled. The studies of hysteretic loop of a shown that the most energy dissipated semi- rigid connection in special moment resisting frame is perform, but the distribution of energy to neighbor bays of semi- rigid connection node and avoiding of energy concentration in dual system braced bays is performing better. In respect of period also the research model in dual system were performing better than special moment resisting frame and in general we can say that the structure in dual system under effect of slower seismic simulation is doing.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: بررسی تاثیر توام اتصال صلب و نیمه صلب در رفتار قاب¬های با مهاربند همگرا و واگرا
Persian Abstract: در دهه¬هاي اخير محققان بسياري در سراسر جهان به بررسي تاثیر اتصالات نیمه صلب بر رفتار سیستم¬های سازه ای فولادي پرداخته¬اند. در تحقيقات پيشين تاثير اتصال نيمه¬صلب در سيستم قاب خمشی ویژه و سيستم مهاربندي با اتصال نيمه¬صلب مهاربندها مورد بررسي قرار گرفته است و نتايج نشان داده است که کاربرد این اتصال به جز در کنترل جابجایی جانبی طبقات در سایر موارد مانند سبک¬تر شدن سازه، کاهش برش پایه بسیار مفید می¬باشد. با توجه به اهميت و رايج بودن سيستم¬هاي دوگانه، در اين پایان نامه اثر توام اتصالات نیمه صلب و صلب در سیستم¬های دوگانه¬ی شامل قاب¬های مهاربندی همگرا و واگرا مطالعه شده است. برای این منظور، نتايج تحليل ديناميکي غير خطي براي سيستم¬هاي داراي اتصالات نيمه صلب در قاب¬هاي مهاربندي و اتصال صلب در ساير قاب¬ها مورد مقايسه و بررسي قرار گرفته است. مدل¬هاي انتخابي شامل قاب¬های 2، 3 و 4 دهانه با تعداد طبقات 5 ،10 و 15 مي¬باشد. هریک از المان¬های تیر، ستون و اتصالات نیمه صلب بصورت مدل سه خطی مدلسازی شده¬اند. پارامتر¬های مورد بررسي در اين مقاله شامل جذب انرژی به تفکیک طبقه، محاسبه بیشترین برش پایه، منحنی¬های هیسترزیس اتصال نیمه صلب تحت زلزله¬های مختلف و تاثیر تعداد دهانه و ارتفاع بر رفتار سازه می¬باشند. بررسی منحنی¬های جذب انرژي نشان می¬دهد که ميزان حداكثر انرژي جذب شده بين طبقه اي در سيستم¬هاي دو گانه با خیز و افت ناگهاني همراه است كه نشان دهنده‌ي آسيب پذيري سازه از طبقه¬ای می¬باشد، که انرژی زيادي را جذب كرده است. منحنی¬های هیسترزیس اتصال نیمه¬صلب نشان می¬دهند که بیشترین جذب انرژی اتصال نیمه¬صلب در سیستم قاب خمشی ویژه انجام می¬گیرد ولیکن توزیع انرژی به دهانه¬های مجاور گره¬ی اتصال نیمه¬صلب و ممانعت از تمرکز انرژی در دهانه¬ی مهاربندی، در سیستم¬های دوگانه بهتر صورت می¬پذیرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Nouri, GholamrezaUNSPECIFIED
Naghipur, MortezaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 01 Jul 2019 06:56
Last Modified: 01 Jul 2019 06:56
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7181

Actions (login required)

View Item View Item