Seismic vulnerability analysis of bridges, using fragility curves

Shirazian, Shadi and Nouri, Gholamreza and Ghayamghamian, Mohammad reza (2010) Seismic vulnerability analysis of bridges, using fragility curves. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Shadi Shirazian.pdf

Download (852kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Bridges are one of the main components of transportation networks. They should be functional before and after earthquake for emergency services. Therefore we need to assess seismic performance of bridges under different seismic loadings. Fragility curve is one of the popular tools in seismic evaluations. The fragility curves are conditional probability statements, which give the probability of a bridge reaching or exceeding a particular damage level for a given intensity level. In this study, the seismic performance of a two-span simply supported concrete bridge is assessed. Due to usual lack of empirical data, the analytical fragility curve was developed by results of the dynamic analysis of bridge subjected to the different time histories in near and near-fault area.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي پل ها با استفاده از منحني شکنندگي
Persian Abstract: نظر به نقش مهمي که شريانهاي حياتي در ايجاد دسترسي به مقاصد مهم نظامي، سياسي، اجتماعي ايفا مي¬کند، شناخت عملکرد آنها در زمان وقوع بحران يکي از مسائل مهم تلقي مي¬شود. زلزله از حوادثي است که مي¬تواند باعث اختلال در عملکرد شريان¬ها شوند و خصوصا پلها که نقش رابط آنها را ايفا مي کنند، امروزه ارزيابي عملکرد آنها در برابر زلزله، علي¬الخصوص در مناطق لرزه-خيز، به يکي از بحث¬هاي رايج در بين محققين تبديل شده است. يکي از ابزارهاي کليدي در ارزيابي خطرلرزه¬اي، توابع شکنندگي است که احتمال فراگذشت آسيب سازه از يک سطح آسيب مشخص را براي چندين سطح از جنبشهاي لرزه¬اي زمين بيان مي نمايد. اين توابع استفاده¬هاي فراواني قبل و بعد از وقوع زلزله دارند بطوريکه هم در ارزيابي خطرلرزه¬اي وهم در مواردي ديگر، از جمله اولويت¬بندي در مقاوم¬سازي و برنامه¬ريزي مديريت بحران مورد استفاده قرار مي¬گيرند. هدف از اين مطالعه، تعيين منحني شکنندگي آسيب¬پذيري لرزه¬اي يکي از تيپ پلهاي معمول در کشور با استفاده از منحني شکنندگي مي¬باشد. تيپ مورد نظر، پل دو دهانه بتني با تکيه گاه ساده مي باشد که با توجه به رواج استفاده از آنها در تقاطع¬ها با دهانه کم و نيز استفاده از مصالح بتني بدليل مسائل اقتصادي، انتخاب شده است. همچنين براي شرايط خاک محل، خاک متراکم با عمق کم در نظرگرفته شد. مدلسازي اجزا محدود اين پل، در نرم¬افزار SAP2000 انجام و تحت تحليل تاريخچه زماني غيرخطي براي نگاشتهاي حوزه دور و نزديک قرار گرفت. در اين بررسي، شکل¬پذيري تغييرمکاني ستون بعنوان معيار آسيب در نظرگرفته شده است. نتايجي که از آناليز شکنندگي بدست آمد، نشان مي¬دهد سازه در برابر نگاشتهاي حوزه نزديک گسل آسيب¬پذيرتر مي¬باشد. همچنين رفتار سازه در پهنه¬بندي لرزه¬خيزي آيين¬نامه 2800 مورد بررسي قرارگرفت و عملکرد پلهاي دو¬دهانه بتني در منطقه اي با خطر لرزه¬اي بسيار زياد، تحت نگاشتهاي حوزه نزديک و نزديک گسل در سطح خسارت گسترده برآورد شد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Nouri, GholamrezaUNSPECIFIED
Ghayamghamian, Mohammad rezaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 01 Jul 2019 07:16
Last Modified: 01 Jul 2019 07:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7195

Actions (login required)

View Item View Item