Comparison of the Fluid and Crystallized intelligence between children with mathematical disabilities, mental retardation, generalized anxiety disorder

Aghlmandi, Somayeh and Ghamari Givi, Hossein and Ahadi, Batul (2009) Comparison of the Fluid and Crystallized intelligence between children with mathematical disabilities, mental retardation, generalized anxiety disorder. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
word.pdf

Download (463kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

This study was carried out in order to compare the fluid and crystallized intelligence between children suffering from inability in math, mental retardation, over anxiety and normal children. Our sample was 160 students whose ages were between 7-10. Our sample was chosen among the students studying in Sarab. 300 students suspicious to over anxietyanswered SCARED Anxiety Questionnaire.After Calculating the level of anxiety,40 over anxios students,20 male and 20 female, were chosen among the students. 500 students Suspicious to inability in math, answered achievement test questionnaire Shalev math Recognition Questionnaire. Among the Participanding students, 40students,20 male and 20 female, were chosen 40 students were chosen among students studying in Sarab mental retardation School. In order to do our comparison, 40 students.20 male and 20 female.were chosen among the students studying in normal schools. In order to do our thesis, the fluid tools were used:Raven colorful Testes, Raven advancement Matricees as indicators of fluid intelligence. Final coefficient of thes test has been estimated %83 which has Validity. Fracknay Figure test as an indicator of fluid intelligence in which the coefficient is %90. Vocabulary test as an indicator of crystallized intelligence in which the reliability based on test-retest has been estimated %89 and its correlation with Boston Vocabulary is %72 .General information test as an indicator of crystallized intelligence in which the reliability for test has been estimated from %87 to %91. The data was analysed by using multi –variable variance and two dimensioned-variance. The results showed that normal children in both intelligence groups were significantly higher in math in comparison with children who were in inability in math, mental retardation and over anxiety groups over anxiety group in fluid intelligence were significantly higher those who were in mental retardation and inability in math groups. Over anxiety group in crystallized intelligence were significantly higher than those who were in inability in math and mental retardation groups.the inability in math group in crystallized intelligence were significantly higher than those who were in mental retardation

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: مقایسه مولفه های هوش سیال و هوش متبلور بین کودکان مبتلا به ناتوانی در حساب، عقب مانده ذهنی و بیش اضطرابی.
Persian Abstract: مطالعه حاضر با هدف مقایسه مولفه های هوش سیال و هوش متبلور بین کودکان مبتلا به ناتوانی در حساب، دچار عقب ماندگی ذهنی، بیش اضطرابی و بهنجار انجام شد. که بر روی 160 نمونه دانش آموز 10-7 ساله اجرا شد، برای دستیابی به نمونه مورد نیاز و انتخاب آزمودنیها از بین دانش آموزان مشغول به تحصیل شهرستان سراب و حومه آن بودند پرسشنامه اضطراب اسکارد برای 300 نفر از دانش آموزان مشکوک به بیش اضطرابی اجرا شد و بعد از تشخیص افراد مضطرب تعداد 40 نفر از آنها 20 نفر دختر و 20 نفر پسر انتخاب شدند. 500 نفر دیگر هم که مشکوک به ناتوان در حساب بودند، به پرسشنامه پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو پاسخ دادند، و 40 نفر از آنها 20 نفر دختر 20 نفر پسر انتخاب شدند. تعداد 40 نفر از بین دانش آموزان دچار عقب ماندگی ذهنی از مدارس استثنائی انتخاب شدند و برای مقایسه 40 نفر دختر و پسر بهنجار از مدارس عادی انتخاب شدند. برای این کار از ابزارهای زیر استفاده شد، آزمون ریون رنگی کودکان و ماتریسهای پیشرونده ریون به عنوان شاخص هوش سیال که ضریب پایایی این آزمون به روش گوتمان برابر با 83/0 برآورد شده است و دارای اعتبار می باشد. آزمون فراخنای ارقام به عنوان شاخص هوش سیال که پایایی این آزمون با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برابر با 90/0 است. آزمون خزانه لغات به عنوان شاخص هوش متبلور به این آزمون از جهت پایایی به شیوه بازآزمایی 89/0 و همبستگی آن با آزمون واژگان بوستون 72/0 برآورد شده است. آزمون اطلاعات عمومی به عنوان شاخص هوش متبلور که ضریب پایایی برای خرده آزمون اطلاعات عمومی از 78/0 تا 91/0 برآورد شده است. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) و تحلیل واریانس دو عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نتایج نشان داد که: گروه بهنجار در هر دو نوع هوش سیال و هوش متبلور به طور معناداری بالاتر از گروههای ناتوان در حساب، دچار عقب ماندگی ذهنی و بیش اضطرابی بودند، گروه مضطرب در هوش سیال به طور معناداری بالاتر از گروههای ناتوان در حساب و دچار عقب ماندگی ذهنی بودند. گروه مضطرب در هوش متبلور به طور معناداری بالاتر از گروههای ناتوان در حساب و دچار عقب ماندگی ذهنی بودند و گروه ناتوان در حساب به طور معناداری در هوش متبلور بالاتر از گروه دچار عقب ماندگی ذهنی بود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Givi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ahadi, BatulUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 02 Jul 2019 04:11
Last Modified: 02 Jul 2019 04:11
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7202

Actions (login required)

View Item View Item