A study of the relationship between sex role orientation, problem solving skills and anger a mong students of the university of mohaghegh ardabili

ebadian, Ali and Barahmand, Usha (2009) A study of the relationship between sex role orientation, problem solving skills and anger a mong students of the university of mohaghegh ardabili. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Assignment of the relationship among gender role and problem solving skills with anger in university of mohaghegh ardabili students. Method: The research method was descriptive and correlation . in the present research and the statistical society included 4769 graduate and undergraduate students of university of mohaghegh ardabili. The sample of this research was selected by classified random sampling and claster sampling the participants were asked to answer the social problem solving inventory, sex role Bem inventory and state-traite anger spillberger inventory(STAXI-2). Results: The results show that there is siginificant negative correlation among androgeny and masculinity with social problem solving components(positive orientation to problem, problem defination, different solutions, production of different solutions, problem solving the application of solutions and logical problem solving)(P<0/01). The above variables had significant positive relationship with the other social problem solving components IE, negative orientation and avoidance style. There was significant negative correlation among masculaninity femininity and androgeny with control of internalization of anger and anger control but on totale index of anger there was siginificant positive relationship(P<0/01). There was a significant relationship among all components of social skills with anger(P<0/01). But the impulsivity-uncerless and avoidance-externalization of anger were exception the totale index of anger and traits of anger masculinity and androgeny predicted the negative problem solving orientation anger control with total index of anger and masculinity and the stait of anger predicted the logical problem solving the stait of anger total stait of anger to gether with low scores of femininity predicted the impulsive cerless style. Masculinity and anger trait predicted avoidance style (P<0/01). Girlls and boys showed significant difference in femininity components (P<0/01). Other hand girlls and boys did not showed any significant in anger components but in negative problem orientation logical problem-solving (P<0/01). And impulsive on cerless style (P<0/05).

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: بررسی رابطه گرایش به نقش جنسیتی و مهارت های حل مسئله با خشم، میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی.
Persian Abstract: هدف: تعیین رابطه گرایش به نقش جنسیتی و مهارت های حل مسئله با خشم، در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی . روش : روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی است که تعداد کل آنها 4769 نفر می باشد، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای و خوشه¬ای و با توجه به نسبت دانشجویان مرد و زن، کارشناسی و کار شناسی ارشد انتخاب شد. و از پرسشنامه های تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی دیزوریلا و اولیوارس، پرسشنامه نقش جنسیتی بم و پرسشنامه خشم صفت- حالت اسپیلبرگر ( Staxi-2) استفاده شد. نتایج: بین آندروژنی و مردانگی با مولفه های حل مسئله اجتماعی (جهت گیری مسئله مثبت، تعریف مشکل، تولید راه حل های مختلف، تصمیم گیری، انجام و تاکید راه حل، حل مسئله منطقی) رابطه منفی معناداری به دست آمد ( 01/0 > P) و با مولفه های ( جهت گیری مسئله منفی، سبک اجتنابی) رابطه مثبت معنی داری به دست آمد ( 01/0 > P). بین مردانگی ، زنانگی و آندروژنی با کنترل درون ریزی خشم و کنترل خشم رابطه منفی معنی داری به دست آمد و در شاخص کلی خشم رابطه مثبت معنی داری به دست آمد( 01/0 > P). بین تمامی مولفه های حل مسئله اجتماعی با خشم به غیر از ( سبک تکانشی – بی احتیاطی و سبک اجتنابی با برون ریزی خشم ) رابطه معناداری به دست آمد( 01/0 > P). کنترل خشم بیشتر به همراه مردانگی و حالت خشم کمتر جهت گیری مسئله مثبت را پیش بینی کرد ( 01/0 > P). شاخص کلی خشم بیشتر به همراه صفات خشم، مردانگی وآاندروژنی بیشتر جهت گیری مسئله منفی را پیش بینی کرد. کنترل خشم بیشتر به همراه شاخص کلی خشم و مردانگی و حالت خشم کمتر حل مسئله منطقی را پیش بینی کرد. حالت خشم و شاخص کلی خشم بیشتر به همراه زنانگی کمتر، سبک تکانشی - بی احتیاطی را پیش بینی کرد و در پایان مردانگی و صفات خشم بیشتر سبک اجتنابی را پیش بینی کرد( 01/0 > P). بین دختر و پسر در مولفه زنانگی تفاوت معنی داری به دست آمد (01/0 > P). بین دختر و پسر در هیچیک از مولفه های خشم تفاوت معنی داری به دست نیامد و بین دختر و پسر در جهت گیری مسئله منفی، حل مسئله منطقی( 01/0 > P)، سبک تکانشی – بی احتیاطی ( 05/0 > P)تفاوت معنی داری به دست آمد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Barahmand, UshaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 02 Jul 2019 04:12
Last Modified: 02 Jul 2019 04:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7203

Actions (login required)

View Item View Item