The Investigation Effect of Added Mass Fluctuation on Vertical Vibration of A TLP(Tension Leg Platform) With Homotopy

Alah Masoori, Keramat and Mohammadi, Yaghub and Ghasemzadeh Mosavi Nejad, S. Hossein and Rezaie, Farzad (2009) The Investigation Effect of Added Mass Fluctuation on Vertical Vibration of A TLP(Tension Leg Platform) With Homotopy. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
keramat_masoori_word file.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

During the past 50 years, common usage of oceans’ benefits, e.g. transportation and fishing, has been changed and developed and included exploration and extraction of submarine petroleum resources. According to the maps for Caspian Sea, those parts of the Sea which are Iran’s share has high depth so that in some areas it is between 300 meters and one kilometer. In order for exploration of petroleum resources in such depths Tension Leg Platform (TLP), Semi-Submersible Platform, or Ship-Type Platform should be exploited depending on the available resources. TLP is an effective and suitable method which has attracted less attention in Iran. Such platforms should be designed using dynamic analysis. One of the most important issues in the design of these platforms is the effective mass variation of the structure due to its trembling, especially when the oscillation “level” is large. In such systems, motion’s differential equations are nonlinear and having an appropriate method to solve such equations is so important. In this thesis Homotopy method has been exploited to solve system equations. First, we will see the history of development process for marine platforms, a TLP model, and a review of the previous work in the analysis of a TLP. Next, Homotopy analysis method is described along with its advantages and limitations. Orthogonal trembling differential equation is specified after system modeling and this nonlinear equation is analyzed by homotopy method. Next, the influence of the excess mass coefficient on the system response is investigated. Lastly, correctness of the obtained results are verified using some reputed papers.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: بررسی اثر جرم افزوده متغیر بر ارتعاش قائم سازه های تطبیقی مهار شده در دریا به روش هموتوپی
Persian Abstract: در طول 50 سال گذشته، روشهای معمول استفاده از اقیانوسها از قبیل حمل و نقل و ماهیگیری توسعه یافته و شامل اکتشاف و استخراج منابع نفتی در زیر کف دریا شده¬است. با توجه به نقشه-های آب¬نگاری دریای خزر، اصولاً عمق آب در آب¬های متعلق به ایران در این دریا زیاد بوده و در بسیاری نقاط این عمق بین 300متر تا یک کیلومتر می¬باشد. برای اکتشاف منابع نفتی در این اعماق باید از سکوهای پایه کشتی، نیمه غوطه ور و کشتی سان بسته به امکانات استفاده کرد. استفاده از سکوهای پایه کششی روش مناسبی است که در ایران کمتر به آن توجه شده است. این سکوها می¬بایست بر اساس تحلیل دینامیکی طراحی شوند. از مهمترین مسائل موجود در طراحی این سکوها را می‌توان تغییر جرم موثر سازه بر اثر ارتعاشات آن، مخصوصاً هنگامی که دامنة نوسانات زیاد می‌باشد، دانست. در این‌گونه سیستم‌ها، معادلات دیفرانسیل حرکت غیر‌خطی بوده و داشتن یک روش مفید برای حل آن مسالة بسیار مهمی می‌باشد. در این پایان¬نامه از روش تحلیلی هوموتوپی برای حل معادلات سیستم‌ استفاده شده است. در ابتدا تاریخچه¬ای از روند پیشرفت سکوهای دریایی، یک مدل سکوی پایه کششی و مروری بر کارهای انجام شده در زمینه تحلیل سکوی پایه کششی ارائه می¬شود. سپس روش تحلیلی هموتوپی و امتیازات و محدودیت¬های آن تشریح می¬شود. پس از مدلسازی سیستم، معادله دیفرانسیل ارتعاشات قائم مشخص شده و به روش هموتوپی این معادله دیفرانسیل غیر خطی تحلیل می¬شود. در نهایت اثر ضریب جرم افزوده بر پاسخ سیستم مورد بررسی قرار می¬گیرد. صحت نتایج بدست¬آمده با استفاده از مقالات معتبر بررسی می-شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mohammadi, YaghubUNSPECIFIED
Ghasemzadeh Mosavi Nejad, S. HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaie, FarzadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 02 Jul 2019 05:23
Last Modified: 02 Jul 2019 05:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7220

Actions (login required)

View Item View Item