سليماني, اسماعيل and نريماني, محمد and ابوالقاسمي, عباس (2009) Comparison of emotional intelligence, thinking styles and attachment styles in blind and normal students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
فصل اول.pdf Download (642kB) |
Abstract
Blindness persons among effects are that constitute sectional of every population. This group unfruitful of effective necessary efficiency in population management because organ defect, while by correct and suitable education and by other self senses reinforcement can undertake roles in social activities arena. Thus attention into group this problems toward development and reinforcement of population active forces and extremity society advance should rigided beforehand. The main objective of this study was to compare of Emotional Intelligence, thinking styles and attachment styles in blind and normal students. Statistic population of present research, students total between 12-19 years was that study in the 1378-88 study years in guidance and high school academy (N= 4690). Number of blind students person 60 (30 of boy person and 30 of grail person) and normal students person 60 (30 of boy person and 30 of grail person) Selected (N= 120). Bar- On Emotional intelligence questionnaire, Hazan and Shaver attachment styles, short form of Sternberg & wanger thinking style and population data to data compilation employed in academy place and single. Meanwhile study method was of casual- comparative kind, research data analized with multivariate variance analysis, Chi- square, Pearson's correlation coefficient and Multiple regression analysis . Study results showed that there was significant statistic difference between blind and normal students in Components of Emotional Intelligence sympathy, optimism and happiness. Thus blindness student's proportion to normal student's possessored of weak sympathy, optimism and happiness. Also Study results showed that there was significant statistic difference between thinking style of blind and normal students. Thus blindness student's further contained internal thinking style while normal student's further contained external thinking style. results of present research showed that there was significant difference between Attachment styles of blind and normal students. Thus blind students further contained Attachment styles of Avoidance, Ambivalent- anxiety but normal students further contained attachment style of secure
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقايسه هوش¬هيجاني، سبك¬هاي تفكر و سبك¬هاي دلبستگي دانش¬آموزان نابينا و بينا | ||||
Persian Abstract: | افراد نابينا از جمله معلولاني هستند که بخشي از هر جامعه را تشکيل ميدهند. اين گروه به علت نقص عضو از کارآيي لازم مؤثر در مديريت جامعه محروم ماندهاند، در صورتي که با آموزش صحيح و مناسب و با تقويت ديگر حواس خود ميتوانند به نحوي از انحنا در عرصه فعاليت¬هاي اجتماعي نقشي بر عهده گيرند. بنابراين توجه به مشکلات اين افراد براي توسعه و تقويت نيروهاي فعال جامعه و نهايتاَ پيشرفت کشور بايد بيش از بيش جدي گرفته شود. تحقيق حاضر به منظور مقايسه هوش¬هيجاني، سبك¬هاي تفكر و سبك¬هاي دلبستگي در دانش-آموزان نابينا و بينا انجام شده است. جامعه آماري پژوهش حاضر، شامل كليه دانشآموزان نابينا و بيناي پسر و دختر در دامنه سني 12-19 ساله بود كه در سال تحصيلي 88-1387 مشغول به تحصيل در مدارس راهنمايي و دبيرستان شهر اردبيل بودند (4690N=). تعداد 60 (30 پسر و 30 دختر) نفر نابينا و60 (30 پسر و 30 دختر) نفر بينا از ميان دانش آموزان انتخاب شدند (۱۲۰=N). پرسشنامه¬هاي هوش هيجاني بار- آن، سبك دلبستگي هازان و شيور، فرم كوتاه سبك تفكر استرنبرگ و واگنر و اطلاعات جمعيت شناختي، به عنوان ابزارهاي جمع¬آوري داده¬ها به صورت انفرادي و در محل آموزشگاه بر روي آنها اجرا شد. ضمن آنکه روش تحقيق مطالعه حاضر با توجه به موضوع آن، از نوع علي- مقايسهاي بوده است، براي تجزيه و تحليل دادها از تحليل واريانس چندمتغيري، آزمون خي¬دو، ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندمتغيري استفاده شده است. نتايج مطالعه نشان داد كه بين دانش-آموزان نابينا و بينا در مولفه¬هاي همدلي، شادكامي و خوش¬بيني هوش-هيجاني تفاوت آماري معني¬دار وجود دارد. به عبارت ديگر، دانش-آموزان نابينا در مقايسه با دانش¬آموزان بينا از همدلي، شادكامي و خوش¬بيني ضعيف¬تري برخوردارند. همچنين نتايج پژوهش حاضر نشان مي¬دهد كه بين سبك تفكر دانش¬آموزان نابينا و بينا تفاوت آماري معني¬داري وجود دارد. بدين معني كه دانش¬آموزان نابينا بيشتر داراي سبك تفكر دروني هستند در حاليكه دانش¬آموزان بينا بيشتر از سبك تفكر بيروني برخوردارند. نتايج مطالعه نشان داد كه بين سبك دلبستگي دانش-آموزان نابينا و بينا تفاوت معني¬داري وجود دارد. بطوريكه دانش-آموزان نابينا بيشتر داراي سبك دلبستگي اجتنابي و مضطرب- دوسوگرا بوده، اما دانش¬آموزان بينا از سبك دلبستگي ايمن برخوردارند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 02 Jul 2019 05:28 | ||||
Last Modified: | 02 Jul 2019 05:28 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7223 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |