Supplement of computerized instrument for academic aptitude for first grade high school student

محمودی, هیوا and قمری گیوی, دکتر حسین and احدی, دکتر بتول (2009) Supplement of computerized instrument for academic aptitude for first grade high school student. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
jeld payan nameh.pdf

Download (901kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The supplement and the investigation of the computriezd instrument for scholastic aptitude in first grade high school student was the main aim in at the present stydy. The research methiod was descriptive and psychometric. The statistical society of this research was the all of student that engage in first and second high schools in Ardabil city (N= 3000 student). The sample size was 840 student ( 600 students in first grade and 240 student in second students). The raw data were analyzied by factor analysis , dicrminant analysis and multiple analysis of variance. In this test there were seven subtests included abstract reasoning, spatial ability, reasoning on picture , numerical reasoning, mental rotation, verbal comprehension, verbal fluency in each subtests 15 items. The results indicated that the test in 67/9 percent successfully discriminate the students of mathematic- physic and ….. and experimental science , but this result is not soficeintly in human science studnes. The corobach,s alpha coefficient was 0/87/5 and its reliability with test- retest was 0/75 and the validity of the test with syncronoth method was 0/70/5 . also, the results revealed that the boys in comparision with the girls students are better in subtests abstract reasoning, ,spatial ability, reasoning on picture , numerical reasoning and mental rotation ( P≤0/001) and the girls in comparision with the boys students are better in subtests verbal comprehension and verbal fluency (P≤0.05).

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تهیه ابزار رایانه ای سنجش استعداد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر تهيه ابزار رايانه اي جهت سنجش استعداد تحصيلي در دانش آموزان سال اول دبيرستان است. روش پژوهش توصيفي از نوع آزمون سازي است. جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان سال اول و دوم دبيرستان هاي دخترانه و پسرانه سطح شهر اردبيل است که تعداد آنها حدود 3000 نفر است. نمونه اين پژوهش 840 از دانش آموزان ( 600 دانش آموزان سال اول، 240 نفر دانش آموزان سال دوم) را تشکيل مي دهند. اطلاعات حاصل از آزمون با روش هاي آماري ( تحليل عامل، تحليل مميز، MANOVA) تجزيه و تحليل شد. اين آزمون داراي هفت خرده آزمون ( استدلال انتزاعي، توانايي فضايي، استدلال وابسته به شکل، استدلال انتزاعي، چرخش ذهني، درک کلامي و سيالي کلامي ) است که هر کدام از خرده آزمون ها شامل 15 سوال هستند. نتايج اين پژوهش نشان داد که آزمون تهيه شده تا 9/67 درصد قدرت پيش بيني کنندگي رشته هاي علوم رياضي و فني، علوم تجربي را دارد ، اما براي رشته انساني از قدرت پيش بيني کنندگي لازم برخوردار نيست. همچين نتايج پژوهش نشان داد که پسران در آزمون هاي استدلال انتزاعي، توانايي فضايي، استدلال عددي و چرخش ذهني استعداد بيشتري دارند و دختران در خرده آزمون هاي درک کلامي و سيالي کلامي استعداد بيشتري دارند.مقدار آلفاي کرونباخ اين آزمون 79/0 مي باشد. پايايي کل آزمون 73/0 به دست آمده است ( 001/0>P) و روايي آزمون 76/0 است (01/0> P).
Supervisor:
SupervisorE-mail
قمری گیوی, دکتر حسینUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
احدی, دکتر بتولUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 03 Jul 2019 07:25
Last Modified: 03 Jul 2019 07:25
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7271

Actions (login required)

View Item View Item