study is to investigate the relationship between the quality of life in school and senior high school students’ academic motivation and self-actualization in Ardabil

Poursalim, Hassan and Moradi, Masood and Sheikholeslami, Ali (2016) study is to investigate the relationship between the quality of life in school and senior high school students’ academic motivation and self-actualization in Ardabil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با انگیزه تحصیلی و خود شکوفایی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل)
Hassan poursalim.pdf

Download (420kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study is to investigate the relationship between the quality of life in school and senior high school students’ academic motivation and self-actualization in Ardabil City by means of descriptive-correlational method. The statistical population of this research included all the high school students in Ardabil City (about 19000 students), which through using convenience sampling, 320 students were selected as sample. In order to measure the variables used in this study, three questionnaires were applied, including the questionnaire of the quality of students’ life (Soltani et al., 2011), the questionnaire of academic motivation (Vallerand et al., 1992), and the questionnaire of Ahwaz Self-Actualization Inventory (ASAI) (2003). The content validity of questionnaires was confirmed by experts and according to Cronbach’s Alpha, the reliability for the questionnaire of the quality of students’ life, the questionnaire of academic motivation, and the questionnaire of students’ self-actualization was respectively equal to 0.88, 0.86, and 0.82. In order to analyze the data, descriptive statistical methods as well as referential statistics (Pearson Correlation and step-wise regression) were applied. The results indicated that the quality of students’ life and its dimensions (general satisfaction, no negative feelings, relationship with the teacher, opportunity, adventure, and social integration) can affect self-actualization and academic motivation. Moreover, the results of regression analysis indicated that six dimensions of the quality of life in school (social integration, adventure, no negative feelings, general satisfaction, progress, and relationship with the teacher) can predict students’ academic motivation and the dimension of social integration (in the quality of life in school) can predict students’ self-actualization. Keywords: the quality of life, academic motivation, self-actualization, the schools of Ardabil, the dimensions of the quality of students’ life

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با انگیزه تحصیلی و خود شکوفایی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل
Persian Abstract: هدف این پژوهش رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با انگیزه تحصیلی و خود شکوفایی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماري مورد نظر در اين تحقيق را کلیه دانش¬آموزان دبیرستان های شهر اردبیل بود که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات تعداد این دانش¬آموزان، 19000 نفر بودند که بر اساس روش نمونه¬گیری در دسترس 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از سه پرسش¬نامه کیفیت زندگی دانش آموزان سلطانی و همکاران (1390)، انگيزش تحصيلي والرند و همکاران(1992)، پرسشنامه خودشکوفایی اهواز (1382) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش¬نامه ها مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسش¬نامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، برای پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه (88/0)، پرسشنامه انگیزه تحصیلی (86/0) و برای پرسشنامه خود شکوفایی دانش آموزان (82/0) برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی دانش آموزان و ابعاد آن (رضایت عمومی، نداشتن عواطف منفی، رابطه با معلم، فرصت، پیشرفت، ماجراجویی، انسجام اجتماعی) بر خودشکوفایی و انگیزه تحصیلی تأثیر می گذارد. نتایج تحلیل رگرسیون همچنین نشان داد که شش بعد کیفیت زندگی در مدرسه (انسجام اجتماعی، ماجراجویی، نداشتن عواطف منفی، رضایت عمومی، پیشرفت، رابطه با معلم) توانایی پیش بینی انگیزه تحصیلی دانش¬آموزان و بعد (انسجام اجتماعی) کیفیت زندگی در مدرسه توانایی پیش بینی خودشکوفایی دانش¬آموزان را دارند. كليد واژه¬ها: کلید واژه: کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه تحصیلی، خود شکوفایی دانش آموزان، ابعاد کیفیت زندگی دانش آموزان
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moradi, MasoodUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheikholeslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 15 Oct 2018 15:45
Last Modified: 15 Oct 2018 15:45
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/745

Actions (login required)

View Item View Item