The relationship between differentiation and emotional intelligence and cognitive distortions and quality of life in couples

Ghafari, Elgar and Ghamari Kivi, Hossein and Rezaei Sharif, Ali (2016) The relationship between differentiation and emotional intelligence and cognitive distortions and quality of life in couples. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (رابطه بین تمایز یافتگی و هوش هیجانی با تحریف های شناختی و کیفیت زندگی زوجین)
Elgar Ghafari.pdf

Download (548kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between differentiation and emotional intelligence and cognitive distortions and quality of life in couples. The research method was descriptive, correlational. The study population consisted of all couples in 1394 in Ardabil city that 100 couples (200 individuals) were selected with multistage cluster sampling method. To collect information, the World Health Organization Quality of Life questionnaire, Bar-on emotional intelligence, interpersonal cognitive distortions differentiation scales were used. Data analysis using Pearson correlation and Multiple Regression were done.The results showed that there is a significant negative relationship between emotional intelligence and interpersonal and intrapersonal skills components, stress management and general mood with cognitive distortions of couples and there is a significant positive relationship between emotional intelligence and components interpersonal skills, adaptability, stress management and there is a significant positive relationship between differentiation and components of emotional reactivity, self- place and emotional getaway of cognitive distortions of couples and there is a negative significant relationship between differentiation and components of emotional reactivity, emotional escape and fusion with others with quality of life couples.Multiple regression analysis showed that differentiation and emotional intelligence can predict 23% of quality of life and it is able to predict 30% of cognitive distortions of couples.According to these results, it can be concluded that the variables of differentiation and emotional intelligence are able to predict cognitive distortions and quality of life in couples and it needs to programs to improve these variables.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه بین تمایز یافتگی و هوش هیجانی با تحریف های شناختی و کیفیت زندگی زوجین
Persian Abstract: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین تمایزیافتگی و هوش هیجانی با تحریف¬های شناختی و کیفیت زندگی زوجین بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین شهراردبیل در سال 1394 بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای تعداد 100 زوج (200 نفر) انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه¬های کيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني، هوش هیجانی بار-ان، تمايزيافتگي و مقیاس تحریف¬های شناختی بین فردی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون همبستگي پیرسون و رگرسیون چند گانه انجام شد. نتایج نشان داد میان هوش هیجانی و مؤلفه¬ های مهارت¬های درون فردی، برون فردی، کنترل استرس و خلق عمومی با تحریف¬های شناختی زوجین رابطه منفی معناداری وجود دارد. میان هوش هیجانی و مؤلفه¬های مهارت‌های درون فردی، سازگاری، کنترل استرس با کیفیت زندگی زوجین رابطه مثبت معناداری و جود دارد. میان تمایز یافتگی و مؤلفه¬های واکنش پذیری عاطفی و گریز عاطفی رابطه مثبت و میان جایگاه من با تحریف¬های شناختی زوجین رابطه منفی معناداری وجود دارد. میان تمایز یافتگی و مؤلفه¬های واکنش پذیری عاطفی، گریز عاطفی و هم آمیختگی با دیگران رابطه منفی و میان جایگاه من با کیفیت زندگی زوجین رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد تمایز یافتگی و هوش هیجانی 23 درصد توانايي پيش¬بيني کیفیت زندگی و 30 درصد توانايي پيش بيني تحریف¬های شناختی زوجین را دارند. با توجه به این نتایج می¬توان بیان نمود که متغیرهای تمایز یافتگی و هوش هیجانی توانایی پیش بینی تحریف¬های شناختی و کیفیت زندگی زوجین را دارند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezai Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 26 Sep 2018 17:57
Last Modified: 13 Oct 2018 20:02
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/76

Actions (login required)

View Item View Item