sahebifar, Saber and Barahmand, Usha (2009) A study of the relationship between parenting stress, parental acceptance and personality adjustment of school children. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
54.pdf Download (797kB) |
Abstract
Aim: The intent of the present study was to explore the associations between parenting stress, maternal acceptance-rejection and personality adjustment problems in middle school children. Method: Using a stratified cluster sampling procedure a random sample of 246 girls and 349 boys ranging in age from 11 to 16 years were selected to participate in the study. Data was collected using The Parenting Stress Index (Abidin, 1995), Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (Rohner et al., 2005) and Children's Personality Adjustment Questionnaire (Rohner et al., 2005). Results: Findings revealed that Among the variables, parenting stress failed to correlate significantly with children's adjustment problems, while perceived maternal acceptance-rejection was significantly associated with indices of children's personality adjustment. In other words, the more children perceived their mothers a neglectful, hostile and rejecting, the more they tended to display behavior problems. Mother-child negative perceptions appeared to be reciprocal and reflective of a vicious cycle of negativity expressed and experienced by both mother and child. Gender differences emerged with regard to indices of personality adjustment, with more girls reporting dependence, negative self-esteem and emotional instability. Stepwise regression analysis revealed that out of the indices of parenting stress only maternal perception of dysfunctional parent-child interactions explained 2.7% of the variance in children's personality adjustment while an additional 41% was explained by indices of perceived maternal acceptance-rejection. Conclusion: Children's perceptions of their mothers' attitudes and behavioral responsiveness toward them may have a strong influence on the degree of personality adjustment-maladjustment displayed by them.
Item Type: | Thesis (Other) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی رابطه بین استرس فرزندپروری، پذیرش والدینی با مشکلات سازگاری شخصیتی در دانش¬آموزان | ||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استرس فرزندپروری، پذیرش والدینی و مشکلات سازگاری شخصیتی دانش آموزان دوره راهنمایی بوده است. روش با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای طبقه¬ای چند مرحله¬ای یک نمونه تصادفی از 246 دختر و 349 پسر در دامنه سنی 11 تا 16 سال برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده¬ها با استفاده از شاخص استرس فرزندپروری، پرسشنامه پذیرش- طرد والدینی و پرسشنامه سازگاری شخصیتی کودکان جمع¬آوری شد.نتایج: یافته¬ها آشکار کرد که از میان متغیرها استرس فرزندپروری با مشکلات سازگاری شخصیتی کودکان همبستگی معنی¬دار نداشت. در حالی که ادراک پذیرش- طرد از سوی مادر با شاخص¬های سازگاری شخصیتی کودکان رابطه¬ معنی¬دار داشت. به عبارت دیگر کودکان هر اندازه مادران خود را خصمانه، طرد کننده و پرغفلت تلقی کردند، همان قدر تمایل به مشکلات رفتاری داشتند. به نظر می¬رسد ادراک منفی مادر و کودک متقابل بوده و بیانگر یک چرخه معیوب از حالت منفی باشد که توسط هر دو(مادر و کودک) ابراز و تجربه می¬شود. تفاوتهای جنسی در ارتباط با شاخصهای سازگاری حاصل شد. طوری که دختران وابستگی، عزت نفس منفی و ناپایداری هیجانی بیشتری را گزارش کردند. تحلیل رگرسیون گام به گام آشکار کرد که از میان شاخصهای استرس فرزندپروری تنها ادراک مادر از تعاملات مختل کودک- والدین، 7/2 درصد از واریانس در سازگاری شخصیتی کودکان را تبیین کرد، در حالی که 41 درصد از واریانس به وسیله شاخصهای ادراک پذیرش- طرد مادر تبیین شد. نتیجه¬گیری: ادراک کودکان در مورد نگرشها و پاسخگویی رفتاری مادران نسبت به آنها ممکن است تاثیر نیرومندی بر درجه سازگاری- ناسازگاری شخصیتی، که آنها نشان می¬دهند، داشته باشد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 09 Jul 2019 07:50 | ||||
Last Modified: | 09 Jul 2019 07:50 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7601 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |