روحی امینجان, توفیق and محمدی, دکتر یعقوب and قاسم¬زاده موسوی¬نژاد, دکتر سید حسین (2010) Performance study of RC frames with bracing systems and its comparison with shear walls frames. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
Performance study of RC frames with bracing systems and its comparison with shear walls frames..pdf Download (528kB) |
Abstract
Use of steel braces in concrete buildings has been used for seismic retrofitting but using of this system as a lateral load system has found economic, easy construction and safety margin advantages in recent decade. Purpose of this research is performance evaluation of steel bracing in concrete structures and the behavior of these structures has been compared with structures having concrete shear wall. All studied models were designed with ETABS software and nonlinear analysis done with SAP 2000. Seismic parameters like over strength factor, ductility coefficient, R- factor and elastic lateral rigidity have been compared. Results of analyses and researches indicate that the X brace systems have appropriate behavior than invert V brace system and shear wall system and safety margin of steel X brace is more than that of steel invert V brace and concrete shear wall.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسي عملكرد قاب¬هاي بتني داراي مهاربند و مقايسه با قاب¬هاي بتني داراي ديوار برشي هم موقعيت | ||||
Persian Abstract: | استفاده از مهاربندهای فولادی در ساختمان¬های بتنی بیشتر جهت تقویت لرزه¬ای استفاده می¬شده است اما استفاده از این سیستم به عنوان یک سیستم باربر جانبی به دلیل اقتصادی بودن، اجرای آسان و حاشیه ایمنی بالا در دهه¬ اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق بررسی عملکرد مهاربندهای فولادی در سازه¬های بتنی می¬باشد و رفتار این سازه¬ها با سازه¬های دارای دیوار برشی بتنی مورد مقایسه قرار گرفته است. تمام مدل¬های مورد مطالعه با نرم¬افزار ETABS طراحی و تحلیل استاتیکی غیر خطی در نرم¬افزار SAP 2000 انجام شده است و پارامترهای لرزه¬ای مانند ضریب اضافه مقاومت، ضریب شکل-پذیری، ضریب رفتار و سختی جانبی الاستیک مورد مقایسه قرار گرفته¬اند. نتایج تحلیل و بررسی¬ها نشان می¬دهد که سیستم مهاربند x دارای رفتار مناسب¬تری نسبت به سیستم مهاربند Λ و قاب دارای دیوار برشی بتنی می¬باشد وحاشیه ایمنی مهاربند x بیشتر از مهاربند Λ و دیوار برشی بتنی می¬باشد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering |
||||
Date Deposited: | 09 Jul 2019 11:39 | ||||
Last Modified: | 09 Jul 2019 11:39 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7651 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |