رضايي جمالويي, حسن and ابوالقاسمي, دکتر عباس and نريماني, دکتر محمد and زاهد, دکتر عادل (2010) A comparison of peer acceptance, adjustment and self -perception in the students with learning disabilites and normal. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
مقايسه پذيرش همسالان، سازگاري و ادراک از خود در دانش¬آموزان .pdf Download (826kB) |
Abstract
Learning disabilities are closely related to emotional, social and behavioral problems and have learning disorder is an adverse factor to academical achievement; specially if emotional, social and behavioral problems are outcomes of efforts for conquest learning disability and repeatedly failure. The purpose of this present research is to make a comparison on peer acceptance, adjustment and self perception between students with learning disability and students with low, moderate and high academical achievement. This research samples included 160 second grade guidance school students (40 with learning disability, 40 with low academical achievement 40 with moderate academical achievement and 40 with high academical achievement) who were selected using the cluster-random method among the students in the 1st and 2nd region of Ardabil. For data collection we used test sociomotrie Moreno, peer acceptance scale, california test personality, self perception scale, competence social scail, Revens matrices test and the author self-composed tests for reading, writing and math evaluation. Also, for control of intelligence variable, reven’s matrices test adminstrated on all of students. for analyses of dataes we used MANCOA, also we used follow up test (LSD) for compare of group’s means. The results showed that there is a meaningful difference between students with learning disability and students with low, moderate and high academic achievement in peer acceptance, academic adjustment, competence social and self perception. In contrast, results showed there is no significant difference in some subscale in variable and between students with learning disability and students with low, moderate and high academic achievement in academic adjustment no significant difference. The results of this research help therapists and counselors to treatment students with learning disorders and prepare them to encounter with learning, emotional, behavioral and social problems.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقايسه پذيرش همسالان، سازگاري و ادراک از خود در دانش¬آموزان داراي ناتواني¬های يادگيري و دانش-آموزان عادي | ||||||
Persian Abstract: | ناتواني¬هاي يادگيري ارتباط تنگاتنگي با مشكلات هيجاني، اجتماعي و رفتاري دارد و داشتن ناتواني در يادگيري براي پيشرفت تحصيلي عامل مضري محسوب مي¬شود؛ به ويژه اگر مشكلات هيجاني، اجتماعي و رفتاري در نتيجه تلاش¬هاي صورت گرفته براي كنار آمدن با ناتواني¬هاي يادگيري و ناكامي¬هاي مكرر پديد آيد. هدف پژوهش حاضر " مقايسه پذيرش همسالان، سازگاري و ادراک از خود در دانش¬آموزان داراي ناتواني در يادگيري و دانش¬آموزان عادي " بود. نمونه تحقيق شامل 160 دانش¬آموز (40 دانش¬آموز داراي ناتواني در يادگيري، 40 دانش¬موز داراي پيشرفت تحصيلي پايين، 40 دانش¬آموز داراي پيشرفت تحصيلي متوسط و 40 دانش¬آموز داراي پيشرفت تحصيلي بالا) بود که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه¬اي چند مرحله¬اي انتخاب شدند. دانش¬آموزان داراي ناتواني¬هاي يادگيري با استفاده از سياهه¬هاي معلم ساخته و چک ليست¬هاي محقق ساخته، مصاحبه با دانش¬آموز و معلمان آنها و استفاده از ملاک¬هاي معتبر DSM-IV-TR تشخيص داده شدند. براي جمع آوري اطلاعات درباره متغيرهاي پژوهش از آزمون سوسيومتري، مقياس محقق ساخته پذيرش همسالان، پرسشنامه شخصيتي کاليفرنيا، مقياس شايستگي اجتماعي فلنر و مقياس ادراک از خود هارتر استفاده شد. همچنين براي کنترل متغير هوش آزمون هوشي ريون بر روي همه آزمودني¬ها اجرا شد. تجزيه و تحليل داده¬¬ها با استفاده از تحليل کوواريانس چند متغيري (MANCOVA)صورت گرفت. همچنين از آزمون¬هاي پيگيري HSD براي مقايسه دو به دوي گروه¬ها استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که ميزان شيوع ناتواني در يادگيري دانش¬آموزان مقطع راهنمايي 01/8 درصد بود. همچنين نتايج نشان داد بين دانش¬آموزان داراي ناتواني ¬در يادگيري و دانش¬آموزان داراي پيشرفت تحصيلي پايين، متوسط و بالا در متغيرهاي پذيرش همسالان از نظر خود، پذيرش همسالان از نظر همکلاسي¬ها، سازگاري تحصيلي، شايستگي اجتماعي، ادراک از خود و سازگاري تحصيلي تفاوت معني داري وجود دارد. هر چند در برخي از خرده مقياس¬هاي اين متغيرها، در چهار گروه تفاوت معني داري بدست نيامد. نتايج اين پژوهش مي¬تواند اطلاعاتي در اختيار درمانگران و مشاوران قرار دهد تا با مداخلات خود دانش¬آموزان داراي ناتواني در يادگيري را در مقابله با مشكلات يادگيري، هيجاني، رفتاري و اجتماعي کمک نمايد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 10 Jul 2019 05:16 | ||||||
Last Modified: | 10 Jul 2019 05:16 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7667 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |