حرفتي سبحاني ليل آبادي, رعنا and قمري گيوي, دکتر حسين and زاهد, دکتر عادل (2010) The Investigation of the efficacy of the cognitive-behavioral therapy for childern suffered from physical abuse. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
بررسي اثر بخشي درمان شناختي-رفتاري(CBT) بر روي کودکان آسيب .pdf Download (1MB) |
Abstract
The purpose of this study was investigation of cognitive behavioral therapy on physically abused children. It was an experimental study with experiment and control group. For recognize physically abused children, first child abuse scale (physical abuse subscale) administered on 306 girl student the70 children who have highest scores recognize and then 30 students was randomly choosed. In treatment process, 30 remote to 25 subjects and place in experiment and control group. Treatment sessions component of 8 sessions. In this sessions we used anger control and relaxation training for aggression and cognitive reconstructing for PTSD. For analysis of data we use MANOVA and indipendent t test. The results showed that there is a meaningful difference between children who treated with cognitive behavioral therapy and children of control group in rate of aggression and posttraumatic stress disorder symptoms.also findings of this study showed CBT reduce the aggression and posttraumatic stress disorder subscales.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسي اثر بخشي درمان شناختي-رفتاري(CBT) بر روي کودکان آسيب ديده از آزار جسمي | ||||
Persian Abstract: | هدف کلي اين پژوهش "تعيين اثربخشي درمان شناختي-رفتاري بر روي کودکان آزارديده جسمي" بود. اين تحقيق از نوع آزمايشي بوده و به صورت کنترل گروههاي نابرابر با دو گروه مي¬باشد. براي شناسايي کودکان آزارديده جسمي ابتدا آيتمهاي مربوط به مقياس آزار جسمي بر روي 306 دانش آموز دختر دو مدرسه از مدارس دخترانه ابتدايي شهر اردبيل به اجرا درآمده سپس از بين 70 کودکي که بالاترين نمرات را بدست آورده بودند، 30 دانش آموز به صورت تصادفي انتخاب گرديدند. در فرآيند درمان اين 30 نفر به 25 نفر افت پيدا کرده و در قالب دو گروه آزمايش و کنترل قرار داده شدند. جلسات درماني در 8 قالب جلسه تشکيل شد. در اين جلسات روش درماني شناختي-رفتاري (تکنيکهاي کنترل خشم و ابراز وجود براي کاهش پرخاشگري و تن آرامي و بازسازي شناختي براي نشانه¬هاي اختلال استرس پس از سانحه) مورد استفاده قرار گرفتند. براي تجزيه و تحليل داده¬ها از روش آماري تحليل واريانس چندمتغيره (MANOVA) و آزمون t مستقل استفاده شد. يافته¬هاي پژوهشي نشان داد، نمرات آزمون پرخاشگري کودکان آزارديده به صورت کلي و نيز مؤلفه¬هاي آن يعني خشم، تهاجم و لجاجت نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون نيز تفاوت معني داري از خود نشان داد. همچنين يافته¬ها نشان داد که درمان شناختي-رفتاري باعث کاهش در نشانه¬هاي اختلال استرس پس از سانحه به صورت کلي و نيز هر سه مؤلفه آن يعني تجربه مجدد، برانگيختگي و اجتناب مي¬شود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 10 Jul 2019 05:17 | ||||
Last Modified: | 10 Jul 2019 05:17 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7668 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |