Study of the relationship between personality characteristics, self-steem, quality of life and organizational commitment in personel of Qom education organization

بهرامي رضاقي, حسين and حاجلو, دكنر نادر and صبحي قراملكي, دكتر ناصر (2010) Study of the relationship between personality characteristics, self-steem, quality of life and organizational commitment in personel of Qom education organization. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
بهرامی.pdf

Download (577kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

This study aims at finding relationship between personality characteristics, self esteem and quality of life with organizational commitment of the employees of Education and Training Administration. To do so 141 people from Education and Training Administration of Qom were chosen as participants for this study. The instruments used in this study are Eysenck Personality Questionnaire (EPQ) to measure personality characteristics, Eysenck Self esteem Questionnaire (ESQ) to measure self esteem, Short Form Health Status questionnaire (SF-36) to measure quality of life and Organizational Commitment Questionnaire (OCQ) to measure organizational commitment. Data analysis methods in this study are frecuency, distribution, percentage, mean, standard deviation, Pearson correlation and multiple regression. Results showed that there is a significant and meaningful relationship between personality characteristics (extroversion) and organizational commitment, between self esteem and organizational commitment, between quality of life and organizational commitment, between personality characteristics and self esteem, between personality characteristics and quality of life, between quality of life and self esteem. Therefore it can be concluded that extrovert people with high self esteem and quality of life have a higher commitment than other people and also stable and extrovert people have a better quality of life and higher self esteem, and desired quality of life includes high self esteem. The results of this study indicates the meaningful and significant relationship between psychological and personality factors with organizational commitment. Therefore organizations managers must pay attention to psychological aspects of employees in advance to increase employees organizational commitment.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسي رابطه وي‍‍ژگيهاي شخصيتي، عزت نفس و كيفيت زندگي با تعهد سازماني كاركنان سازمان آموزش و پرورش استان قم
Persian Abstract: هدف این پژوهش عبارت بود از تعیین رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی، عزت¬نفس، و کیفیت زندگی با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش. بدین منظور نمونه¬ای با حجم 141 نفر از کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان قم انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش ویژگی¬های شخصیتی از پرسشنامه شخصیتی آیزنک ( EPQ )، برای سنجش عزت¬نفس از پرسشنامه عزت¬نفس آیزنک ( ESQ )، برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگي ( SF-36 )، و برای سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه تعهد سازمانی ( OCQ ) استفاده شد. برای تحلیل داده¬های پژوهش از شاخص¬ها و روش¬های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی¬های شخصیتی ( برونگرایی ) و تعهد سازمانی، بین عزت¬نفس و تعهد سازمانی، بین کیفیت زندگی و تعهد سازمانی، بین ویژگی¬های شخصیتی و عزت¬نفس، بین ویژگی¬های شخصیتی و کیفیت زندگی و بین کیفییت زندگی و عزت¬نفس رابطه معناداری وجود دارد. در نتیجه میتوان گفت که افراد برونگرایی که دارای عزت¬نفس بالا و کیفیت زندگی مطلوبتری هستند تعهد بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند و همچنین افراد باثبات و برونگرا دارای کیفیت زندگی مطلوبتر و عزت¬نفس بالاتری هستند. نتايج اين تحقيق حاكي از ارتباط معني‌دار و مهم عوامل روان‌شناختي و شخصيتي با تعهد سازماني است. لذا مديران سازمانها بايد براي افزايش تعهد سازماني كاركنان به وضعيت روان‌شناختي آنها توجه كنند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
حاجلو, دكنر نادرUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
صبحي قراملكي, دكتر ناصرUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 10 Jul 2019 05:21
Last Modified: 10 Jul 2019 05:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7671

Actions (login required)

View Item View Item