آزمون زاويه کيوي, حميدرضا and بلبلي, دکتر لطفعلي and سياه کوهيان, دکتر معرفت and نقي زاده, دکتر عباس (2009) Effect of eight weeks of resistance, endurance and concurrent exercises on biomotor abilities of active boy students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
پایان نامه.pdf Download (740kB) |
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to study effect of eight weeks (3 days per week) of resistance, endurance and concurrent exercise on biomotor abilities. Methods: For this purpose 31 active boy university students of university of mohaghegh ardabili randomly selected to participate in the present study. These subjects were randomly assigned to one of four groups: Strength training(ST, N=7, 21.5(±1.7) years), Endurance training(ET, N=8, 20.7 (±1.8) years), Concurrent training(CT, N=8, 21.5(±1.6) years), Control group(C, N=8, 20.75(±1.6) years), The following measurements were made on all the subjects before and after 8 weeks of training: weight, fat percent, maximal oxygen consumption (VO2max), speed, flexibility, one repetition maximum (1RM) leg press, 1RM shoulder press, 1RM bench press, 1RM squat. Results: VO2max was significantly improved in the ET and CT group (P≤0/05). Improvements 1RM in all movements had significant difference in all training groups, but were significantly greater in the ST and CT as compared to the ET group. Speed in 40 yard dash test was improved in ST and CT groups but it wasn’t significant (P≤0/05). Shoulder flexibility showed a significant change in the ST and CT group but the ET group didn’t show a significant change in shoulder flexibility test (P≤0/05). Flexibility was improved in sit and reach test in all training groups (P≤0/05). The C group showed significantly reduces in VO2max, 1RM in all the movements and didn’t show significant change in speed after 8 weeks (P≤0/05). Conclusions: Concurrent training performed by active boy university students does not influence on strength, VO2max, flexibility development but may hinder improvement speed.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسي تاثير 8 هفته تمرين قدرتي ،استقامتي و همزمان بر قابليت هاي زيست حرکتي دانشجويان پسر فعال | ||||||
Persian Abstract: | هدف از تحقيق حاضر بررسي اثرات 8 هفته (3 روز در هر هفته) تمرين قدرتي، استقامتي و ترکيبي بر توانايي-هاي زيست حرکتي دانشجويان فعال پسر بود. بدين منظور 31 نفر از دانشجويان فعال پسر دانشگاه محقق اردبيلي به صورت تصادفي انتخاب شدند و اين آزمودني¬ها به صورت تصادفي به يکي از 4 گروه زير تقسيم شدند : تمرين قدرتي (7 نفر، سن: 5/21 (7/1±))، تمرين استقامتي (8 نفر، سن: 7/20 (8/1±))، تمرين ترکيبي (8 نفر، سن: 5/21 (6/1±))، گروه کنترل (8 نفر، سن: 75/20 (6/1±)). اندازه گيري¬هاي زير از تمامي آزمودني¬ها قبل و بعد از 8 هفته تمرين بعمل آمد: وزن، درصد چربي، اکسيژن مصرفي بيشينه(VO2max)، سرعت، انعطاف پذيري، يک تکرار بيشينه در پرس پا، پرس شانه، پرس سينه و اسکات. نتايج نشان داد که VO2max به طور معناداري در گروه استقامتي و ترکيبي بهبود يافته است(05/0≥ P ). توسعه يک تکرار بيشينه در حرکات پرس سينه، پرس شانه، پرس پا و اسکات در تمامي گروه¬هاي تمرين بعد از 8 هفته معنادار بود اما به طور معناداري در گروه قدرتي و ترکيبي نسبت به گروه استقامتي بزرگتر بود(05/0≥ P ). بهبود زمان در آزمون دويدن 40 يارد در گروه قدرتي و گروه ترکيبي معنادار نبود(05/0≥ P ). انعطاف پذيري شانه در گروه قدرتي و ترکيبي تغييرات معناداري را نشان داد در حالي که در گروه استقامتي تغيير معناداري مشاهده نشد(05/0≥ P ). بهبود انعطاف پذيري در آزمون استاندارد نشستن و رسيدن در تمامي گروه¬هاي تمريني معنادار بود(05/0≥ P ). گروه کنترل کاهش معناداري را در VO2max، انعطاف پذيري و يک تکرار بيشينه در تمامي حرکات بعد از 8 هفته تمرين نشان داد اما تغيير معناداري در سرعت اين گروه مشاهده نشد(05/0≥ P ). با توجه به نتايج تحقيق اين چنين مي¬توان بيان کرد که تمرين ترکيبي که بوسيله دانشجويان فعال پسر انجام مي¬شود اثر مداخله گري بر توسعه قدرت، VO2maxو انعطاف پذيري ندارد اما ممکن است توسعه سرعت را کاهش دهد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||||
Date Deposited: | 10 Jul 2019 05:33 | ||||||
Last Modified: | 10 Jul 2019 05:33 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7678 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |