نسودی, رضا and قمری, دکتر حسين and ابولقاسمی, دکتر عباس (2010) The investigate of the effectiveness of applied behavior analysis and treatment- education methods in children with autism disorder. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
پايان نامه - Copy.pdf Download (947kB) |
Abstract
The present research has been conducted to review the effectiveness of two methods Applied Behavior Analysis(ABA)and treatment – education method (TEACCH) on stereotypical behaviors , interaction and communication of autistic children . The ,methodology is of experimental type and per-test,post –test multi group with controls . The statistical population of this research is all of autism child who have registered in autism school of Tabriz in 1388. that among them 29 persons have been selected by available sampling method . The utilized tools include of ; Gilliam Autism Rating Scale (GARS) , Modified Checklist for autism in toddlers (M- CHAT). The data was analyzed by multivariate variance (MANOVA) , The finding of present research showed that , the ABA and TEACCH methods , in contrast remedy effectiveness , on alleviates stereotypical behaviors There are not significant difference ; The ABA and TEACCH methods , in contrast remedy effectiveness,on alleviates communicational problems there are significant difference . The ABA and TEACCH methods , in contrast remedy effectiveness, on alleviates interactional problems There are not significant difference. With regard to findings , it seems that , the ABA and TEACCH methods is nearly similar an efficient style to teaching and alleviates of symptoms of autism children(forby communication ).
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثر بخشی دو روش تحليل رفتار کاربردی و درمانی- آموزشی در کودکان مبتلا به اختلال اتيسم | ||||
Persian Abstract: | اين تحقيق با هدف بررسي اثربخشي دوروش تحليل رفتار كاربردي (ABA)و درماني – آموزشي (TEACCH) بر روي رفتار¬هاي كليشه¬اي، ارتباط و تعامل كودكان اتيستيك انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمايشي و با طرح پيش آزمون – پس آزمون چند گروهي با گروه كنترل مي¬باشد. جامعه آماري پژوهش كليه كودكان اتيسمي بود كه در نيمه دوم سال 1388 در مدرسه اتيسم تبريز ثبت نام كرده بودند كه از ميان اين كودكان 29 نفر با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند.ابزارهاي مورد استفاده عبارتند از : مقياس درجه بندي اتيسم گيليام (GARS) و چك ليست بازبيني اصلاح شده (M- CHAT) . دادهها با استفاده از آزمون واريانس چند متغيره (MANOVA) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت . نتايج پژوهش نشان داد كه در مقايسه ميزان اثربخشي دو روش ABAوTEACCH بر رفتار¬هاي كليشه¬اي تفاوت معني¬داروجود ندارد؛در مقايسه ميزان اثربخشي دو روش ABAو TEACCH بر ارتباط تفاوت معني¬دار وجود دارد؛ در مقايسه ميزان اثربخشي دو روش ABAو TEACCH برتعامل تفاوت معني¬دار وجود ندارد؛بر اساس يافته¬ها به نظر مي-رسد كه دو روش ABA وTEACCH تقريباً به يك اندازه بركاهش علايم اتيستيك (حداقل در ويژگيهاي مذكور به غير از ارتباط اجتماعي) تأثير دارند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 10 Jul 2019 06:15 | ||||
Last Modified: | 10 Jul 2019 06:15 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7703 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |