the relationship of perfectionism.dogmatism and cognitive coping ways with authoritarianism in athletes and teachers

Vafamehr, Razieh and Ghamari-Givi, H. and Farhadinia, B. (2009) the relationship of perfectionism.dogmatism and cognitive coping ways with authoritarianism in athletes and teachers. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
64.pdf

Download (501kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

the aim of present study was to investigate the relationship of perfectionism, dogmatism, and cognitive coping ways with authoritarianism (Right -wing authoritarianism, social dominance orientation) in athletes and teachers. Statistical research population was the total of teachers and athletes in second half of 1387. Teachers sample were selected by cluster sampling and athletes sample were selected randomly. Measures were included: MPS-H, PANPS, some items of DEQ, Ray Dogmatism Scale, WCQ Folkman and Lazarus, RWA Zakrisson Scale, SDO Pratto et al Scale. The raw data were analyzed with Pearson correlation, stepwise regression, tow-way analysis of variance, discriminant analysis, and LSD as post hoc test. Results indicated a positive correlation between positive, self-oriented, social prescribed, and self-critical perfectionism with authoritarianism. The positive and strong correlation also was observed between Dogmatism, and Right- Wing authoritarianism. This construct was correlated most strongly with self controlling, and planful problem solving and positive reappraisal as coping ways. Social dominance orientation was correlated significantly with all dimensions of perfectionism. The most significant relationship was observed between self-oriented and social prescribed perfectionism with SDO. There was a strong and significant correlation between SDO and dogmatism. In respect to coping ways, SDO indicated the strongest relationship with self-controlling. The main difference was in regard to positive reappraisal, that right-wing authoritarians tend to utilize it most widely, while there was no such tendency among athletes. it was observed significant difference between tow groups, with teachers having more tendency to dominate.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: بررسي ارتباط كمال گرايي، جزم انديشي و راهبردهاي مقابله شناختي با قدرت گرايي در جمعيت ورزشكار ومعلم
Persian Abstract: هدف پ‍ژوهش حاضر بررسي ارتباط متغيرگکهاي كمال گرايي، جزم انديشي و راهبردهاي مقابله شناختي با دو بعد قدرت گرايي ( قدرت گرايي جناح راست و جهت گيري سلطه گري اجتماعي) در جمعيت ورزشكار و معلم بود. جامعه آماری پژوهش تمامي آموزگاران و دبيران در سطح راهنمايي و متوسطه و تمامي ورزشكاران حرفه اي شهر اردبيل در نيمه دو م سال 1387 بودند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارت بودند از: مقياس چندبعدي كمال گرايي، مقياس كمال گرايي مثبت و منفي، آيتم هاي خودانتقادي پرسشنامه تجارب افسرده ساز، مقياس جزم انديشي ري ، پرسشنامه راهبردهاي مقابله اي فولكمن و لازاروس،مقياس قدرت گرايي جناح راست زاكريسون و مقياس جهت گيري سلطه گري اجتماعي پراتو و همكاران. از نرم افزار آماري SPSS و روش هاي آماري همبستگي پيرسون، رگرسيون گام به گام، تحلیل دوعاملی,تحليل مميز و آزمون تعقيبي LSD براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد. نتايج همبستگي مثبتي را بين كمال گرايي مثبت، خودمدار، تجويز شده توسط جامعه و خود انتقادي با قدرت گرايي جناح راست نشان داد. همچنين همبستگي بسيار قوي و معناداري بين جزم انديشي و قدرت گرايي جناح راست بدست آمد. اين سازه قوي ترين همبستگي را با راهبرد مقابله اي خويشتن داري و بعد از آن با باز ارزيابي مثبت و حل مساله تدبيرآميز نشان داد. در خصوص جهت گيري سلطه گري اجتماعي قوي ترين ارتباط بين كمال گرايي خودمدار و بعد از آن بین كمال گرايي تجويز شده با اين سازه بدست آمد. بين جزم انديشي و سلطه گري نيز ارتباط قوي و معناداري بدست آمد. از ميان راهبردهاي مقابله اي، سلطه گري قوي ترين همبستگي را با خويشتن داري نشان داد. عمده ترين تفاوت مربوط به بازارزيابي مثبت بود، كه قدرت گرايان جناح راست تمايل داشتند تا به نحو قوي و معناداري از آن استفاده نمايند، در حاليكه چنين تمايلي در سلطه گران اجتماعي يافت نشد. بين دو گروه از نظر قدرت گرايي جناح راست تفاوت معناداري ديده نشد، در حاليكه از نظر سلطه گري تفاوت معناداري بين دو گروه ديده شد، كه آموزگاران تمايل بيشتري به سلطه گري داشتند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari-Givi, H.UNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Farhadinia, B.UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 10 Jul 2019 07:54
Last Modified: 10 Jul 2019 07:54
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7742

Actions (login required)

View Item View Item