Relationship Between Organizationl Silence And Organizationl Forgetting With Resistance for Change of High schools Teachers Ardabil city

Toosi, Davood and Zahed Babelan, Adel and khaleghkah, Ali (2016) Relationship Between Organizationl Silence And Organizationl Forgetting With Resistance for Change of High schools Teachers Ardabil city. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه بین سکوت سازمانی و فراموشی سازمانی با مقاومت در برابر تغییر معلمان متوسطه شهراردبیل)
Davood Toosi.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

the purpose of this study is investigation the relationship between organizational silence and organizational forgetting with resistance against change. This study’s methodology was kind of descriptive research. Population of this research is all of high school teachers of the Ardabil’s region one up to 502 population who were engaging in teaching in 94- 95 educational year that 217 people were selected by means of multi- step random sampling and through Kergisy and Morgan’s table among them and Of these numbers 210 people was studied based on collected questionnaires. This study’s tool is three questionnaire include Vacuole and Broads’s 15 questions questionnaire of organizational silence(2005), 22 questions questionnaire of reticular organizational forgetfulness, Bastam and Dah Yadeghari (1391) and 20 questions questionnaire of Ein Vendee’s resistance against change (2001.. Descriptive statistic and inferential statistic includes single-group T-test, Pierson’s correlation coefficient test and multiple regressions were applied for data analysis. Researches’ results showed that all of resistance dimensions against change are above average limit except to anxiety and regret variable. Also the conceptual average of all aspects of organizational silence is close to the average level and it is not significant. Organizational forgetfulness state results are showing that Means of all organizational forgetting is below the average. Pierson’s correlation coefficient test results showing the positive relationship between organizational silence and its dimensions with resistance against change. Obtained results from regression showed that organizational forgetfulness and organizational silence has explanation power and resistance prediction against change and organizational forgetfulness has more share in resistance prediction against change. Supervisor viewpoint relate to silence has more share in resistance prediction against change among resilience dimensions. Organizational forgetfulness dimensions that include random and purposeful that both have equally explanative resistive power against change. Key-words: resistence against change, organizational forgetting, organizational silence, high school teachers.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه بین سکوت سازمانی و فراموشی سازمانی با مقاومت در برابر تغییر معلمان متوسطه شهراردبیل
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سکوت سازمانی و فراموشی سازمانی با مقاومت در برابر تغییر بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه معلمان متوسطه شاغل در ناحیه یک اردبیل به تعداد 502 نفر در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند که براساس روش نموه گیری تصادفی ساده و طبق جدول کرجسی – مورگان تعداد 217 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که از این تعداد 210 نفر براساس پرسشنامه های جمع آوری شده مورد مطالعه قرار گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه 15 سوالی سکوت سازمانی واکولا و بوراداس (2005) ، پرسشنامه 22 سوالی فراموشی سازمانی مشبکی ، بستام و ده یادگاری ( 1391) و پرسشنامه 20 سوالی مقاومت در برابر تغییر این و اندی(2001) استفاده شد. برای بررسی سوالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک گروهی، آزمون ضریب هبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که همه¬ی ابعاد مقاومت در برابر تغییر به جز متغیر اضطراب و پشیمانی بالاتر از حد متوسط می باشند . همچنین میانگین مفهومی ابعاد سکوت سازمانی معنادار نیست. وضعیت فراموشی سازمانی نشان دهنده این بود که میانگین تمام ابعاد فراموشی سازمانی از حد متوسط پایین تر است. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین سکوت سازمانی و ابعاد آن با مقاومت در برابر تغییر و همچنین رابطه مثبت و معنادار بین فراموشی سازمانی و ابعاد آن با مقاومت در برابر تغییر وجود داشت. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که ابعاد فراموشی سازمانی که شامل فراموشی هدفمند و تصادفی می باشند هر دو به یک اندازه قدرت تبیین مقاومت در برابر تغییر را دارا بودند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین سکوت و فراموشی سازمانی با مقاومت در برابر تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود داشت، همچنین فراموشی سازمانی و سکوت سازمانی قدرت تبیین و پیش بینی مقاومت در برابر تغییر را دارند و فراموشی سازمانی سهم بیشتری در پیش بینی مقاومت در برابر تغییر داشت. كليد واژه¬ها: مقاومت در برابر تغییر، فراموشی سازمانی، سکوت سازمانی، معلمان متوسطه
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
khaleghkah, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 15 Oct 2018 16:21
Last Modified: 15 Oct 2018 16:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/775

Actions (login required)

View Item View Item