Sadeghian, Ali and Sobhi Gharamaleki, Naser and Hajloo, Nader (2010) The investigation the relationship between emotional intelligence and mental health and the role of them in explanation of job stress. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
payanname2.pdf Download (543kB) |
Abstract
The purpose of the present study was the investigation the relationship between emotional intelligence and mental health and the role of them in Explanation of job stress . The method of this research is correlative - descriptive . Statistical society was malekan city teachers . The sample of research is 200 individuals (116 male and 84 female) that selected randomly . The instruments were used in this study consisted of three parts : General health questionnaire (GHQ), Cyber and Shering Emotional intelligence questionnaire and Karyaco and Sutcluff occupational stress questionnaire . Data was analyzed by using descriptive statistics ( frequency districation, means and standard deviations) and inferential statistics (independent - samples T test , one – wey anova , correlations pearson , stepwise regression) . Data analysis showed that there were positive and significant relationship between emotional intelligence and mental health . There were negative and significant relationship between emotional intelligence and the components with job stress. There were negative and significant relationship between mental health and job stress . And there were positive and significant relationship between subscale of mental health and job stress . The result of analyze stepwise regression showed that emotional intelligence and mental health significantly predict job stress . This two variable predict the 82 percent of job stress . Also result of analyze showed that components of mental health and emotional intelligence have the significant role in predict of job stress in teachers . Within this components, anxiety has high role in predict of job stress and explaned 61 percent of variance of job stress . After this component, components self control, social function disorder, somatization disorder, social skill, depression, self awareness, have the high role in predict of job stress in teachers and their effects is significant . Therefore to reduct jub stress we must reduct anxiety , social function disorder, somatization disorder, depression and increased the self control, social skill and self awareness.
Item Type: | Thesis (Other) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی و نقش آنها در تبیین استرس شغلی معلمان | ||||
Persian Abstract: | هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی و نقش آنها در تبیین استرس شغلی معلمان بوده است . روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد . جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان شهرستان ملکان می باشد . نمونه پژوهش 200 نفر شامل 116 نفر مرد و 84 نفر زن می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . ابزارهای اندازه گیری پژوهش عبارت بودند از : پرسشنامه استرس شغلی کریاکو و ساتکلیف ، هوش هیجانی سیبر یا شرینگ و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) . داده ها توسط روش های آماری توصیفی(توزیع فراوانی ، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون ، tمستقل ، آزمون آنالیز واریانس یک راهه , و تحلیل رگرسیون گام به گام ) تحلیل شد . نتایج نشان داد بین هوش هیجانی و سلامت روانی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد . بین هوش هیجانی و مولفه های آن با استرش شغلی رابطه منفی معنی دار وجود دارد . بین سلامت روانی و استرس شغلی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد . بین زیر مقیاس های سلامت روانی با استرس شغلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد . نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش هیجانی و سلامت روانی به طور معنی داری استرس شغلی معلمان را پیش بینی می کنند . این دو متغیر با هم 82 درصد از تغییرات استرس شغلی معلمان را پیش بینی می کنند . همچنین نتایج تحلیل نشان داد که مولفه های سلامت روانی و هوش هیجانی در پیش بینی استرس شغلی نقش معنی داری دارند . از بین این مولفه ها ، اضطراب بیشترین نقش را در پیش بینی استرس شغلی دارد و به تنهایی حدود 61 درصد از تغییرات استرس شغلی را تبیین می کند . بعد از این مولفه ، مولفه های خود کنترلی ، اختلال در کارکرد اجتماعی ، جسمانی کردن ، مهارت اجتماعی ، افسردگی و خودآگاهی به ترتیب نقش بیشتری در پیش بینی استرس شغلی معلمان دارند و اثرشان معنی دار است .پس برای کاهش دادن استرس شغلی ما باید اضطراب ، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی و جسمانی کردن را کاهش داده و خود کنترلی ، مهارت اجتماعی و خودآگاهی را افزایش دهیم. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 13 Jul 2019 07:31 | ||||
Last Modified: | 13 Jul 2019 07:31 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7783 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |