Nazari, Mohammad and Abolghasemi, A. and Zahed, A. and Narimani, M. (2010) The study of relationship of perfectionism, self-conscious emotions and procrastination with academic Situation in the undergraduates. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
mohamad.pdf Download (610kB) |
Abstract
One of the crucial elements in each country is higher education system. Therefore, academic status of the university students is extremely important. The present study, addresses the relationship of the students academic status with perfectionism, self-conscious emotions and procrastination. The associated statistical universe included the whole day shift bachelor students consisting of 2083 people. The sample embodied 400 people (200 males and 200 females) all chosen randomly. This number was later reduced to 365 people. For data collection, the employed questionnaire was the one for perfectionism, self-conscious emotions scale and Aitken procrastination scale and the academic self-confidence scale. The data was analyzed using person correlation index and multi-variable regression methods. Results indicated that perfectionism, shame and guilt have negative effects on the academic performance wheras, pride has a positive effect and procrastination has no effect. Also, perfectionism and procrastination were negatively related to the academic self-confidence yet, shame, guilt and pride were not related at all. Among the self-oriented, other-oriented and socially prescribed perfectionism, only the last one was not related to academic self-confidence. However, self-oriented and other-oriented perfectionism had a negatively relationship. In addition, the all three kinds of perfectionism had negative relationship with academic performance. It was also demonstrated that about 20 percent of the academic performance is predicted to be of perfectionism, procrastination and shame. Moreover, about 11 percent academic self-confidence variance is predicted to be of perfectionism and procrastination. Perfectionism, self-conscious emotions and procrastination predict 32 percent variance to the academic status of the students. The obtained results have significant implications in the education and counseling of the exceptional and normal students.
Item Type: | Thesis (Other) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسي ارتباط کمال¬گرايي، عواطف خودآگاه و تعلل¬ورزي با وضعيت تحصيلي دانشجويان | ||||||
Persian Abstract: | يکي از ارکاني که در هر کشوري از اهميت ويژه¬اي برخوردار است، نظام آموزش عالي است. از اين رو وضعيت تحصيلي دانشجوياني که در اين مقطع مشغول به تحصيل مي¬باشند از اهميت فوق¬العاده¬اي برخوردار است. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسي ارتباط کمال¬گرايي، عواطف خودآگاه و تعلل¬ورزي با وضعيت تحصيلي دانشجويان انجام گرفت. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانشجويان مقطع کارشناسي پيوسته روزانه بود که از 2083 تشکيل مي¬شد. نمونه اين پژوهش شامل 400 نفر (200 پسر و 200 دختر) بود که به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند، که در نهايت تعداد آنها به 365 نفر تقليل يافت. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه کمال¬گرايي، مقياس عواطف خودآگاه، مقياس تعلل¬ورزي تاکمن و مقياس اعتماد به¬نفس تحصيلي استفاده شد. داده هاي پژوهش با روشهاي ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چند متغيري تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان داد که بين کمال¬گرايي، شرم و گناه با عملکرد تحصيلي رابطه منفي وجود دارد و غرور با عملکرد تحصيلي رابطه مثبت دارد ولي عملکرد تحصيلي با تعلل¬ورزي رابطه نداشت. همچنين کمال¬گرايي و تعلل¬ورزي با اعتماد به نفس تحصيلي رابطه منفي داشتند ولي شرم، گناه و غرور با اعتماد به نفس تحصيلي مرتبط نبودند. از بين ابعاد کمال¬گرايي خودمدار، ديگرمدار و جامعه¬مدار، فقط بعد جامعه¬مدار با اعتماد به نفس تحصيلي رابطه نداشت ولي دو بعد ديگر هم با اعتماد به نفس تحصيلي و هر سه بعد با عملکرد تحصيلي رابطه منفي داشتند. همچنين مشخص شد که حدود 20 درصد از واريانس مربوط به عملکرد تحصيلي توسط کمال-گرايي، تعلل¬ورزي و شرم پيش¬بيني مي¬شود و حدود 11 درصد واريانس مربوط به عزت نفس تحصيلي توسط کمال¬گرايي و تعلل¬ورزي پيش¬بيني مي¬شود. سه متغير کمال¬گرايي، عواطف خودآگاه و تعلل¬ورزي روي هم 32 درصد از واريانس مربوط به وضعيت تحصيلي دانشجويان را پيش¬بيني مي¬کنند. اين نتايج تلويحات مهمي در زمينه آموزش و مشاوره دانش آموزان استثنايي و بهنجار دارد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 13 Jul 2019 08:48 | ||||||
Last Modified: | 13 Jul 2019 08:48 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7842 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |