salmani, Maryam and Ghamari givi, H. and Mikaeeli, N. (2010) study of the effectiveness of the schema- focused cognitive group therapy approach in reduction of the depressive signs in students. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
payanname.pdf Download (1MB) |
Abstract
This study was performed with the main goal of investigating the efficacy of Cognitive group therapy based on schema- focused in reduction of the depressive sings in students. present study is an applied and quasi-experimental type (with Non-equivalent attention control group design). The study’s statistic social include all of the girl student of mohaghegh ardabili university, that educated in 88-89 year, and suffered depression .depression while prevalence estimated about %15, and in the woman %25. Because of all girl student to contend 4000 persons, and depression prevalence to contend %15 , so all statistic social estimated 600 persons. the subjects were selected by using convenient sampling method from the girl students of mohaghegh ardabili university , who that score’s between 19-29 in the beck depression inventory , 26 subjects selected and replaced in the experimental group and the attention control group. Then , the Young Schema Questionnaire- short form(YSQ)with a reliability ratio 0/94 ,and the Beck depression inventory with a reliability ratio 0/86 were performed as pre-test for each group. Then the experimental group was subjected to the intervention of Cognitive group therapy based on schema- focused therapy approach . After a 10-session treatment (each session being 90 minutes, twice at the week) the Young Schema Questionnaire (short form) and the beck depression inventory were repeated as post-test in both groups. The results of statistical analysis with multivariate variance tests and Independent samples test showed that cognitive group therapy based on schema- focused therapy approach in comparison with attention control group would significantly reduce the total score in YSQ(p<0/000). The result of multivariate tests separately about each of early maladaptive schemas showed that the treatment effective significantly in reduce early maladaptive schemas score except social isolation/ alienation(p>0/057) and enmeshment / undeveloped (p>0/074). also the result of independent samples test showed significantly difference in reduce depression scores in experimental group than attention control group after treatment . either the result of multivariate regression analysis showed that the unrelenting standards / hyper criticalness and entitlement / grandiosity and emotional deprivation can explaining %65 of depression variance by used of beck inventory.
Item Type: | Thesis (Other) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسي اثربخشي گروه¬درماني¬شناختي متمرکز بر طرحواره در کاهش علائم افسردگي دانشجويان | ||||
Persian Abstract: | اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي گروه¬درماني¬شناختي متمرکز بر طرحواره در کاهش علائم افسردگي دانشجويان انجام پذيرفت. پژوهش حاضر کاربردي و ازنوع شبه آزمايشي و طرح پيش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل توجه است. جامعه آماري اين پژوهش شامل همه دانشجويان دختر دانشگاه محقق اردبيلي بود که در سال تحصيلي 89-88 مشغول به تحصيل بودند و از افسردگي رنج مي¬بردند. شيوع مادام العمر افسردگي را حدود 15 درصد و در زنان 25 درصد برآورد کرده اند. چون تعداد کل دانشجويان دختر برابر با 4000 نفر مي¬باشد و چون شيوع افسردگي برابر با 15% برآورد مي¬شود لذا کل جامعه آماري 600 دانشجو برآورد شده¬است. با استفاده از روش نمونه¬گيري در دسترس از ميان دانشجويان دختر دانشگاه محقق اردبيلي که در تست افسردگي بک نمره¬اي بين 19 تا 29 کسب کردند، 26 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل توجه جايگزين شدند. سپس پرسشنامه طرحواره¬هاي ناسازگار اوليه يانگ (فرم کوتاه) با ضريب پايايي 94/0 و پرسشنامه افسردگي بک با ضريب پايايي 86/0 در پيش¬آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. در گروه آزمايش مداخله از نوع گروه¬درماني شناختي متمرکز بر طرحواره انجام شد. پس از پايان دوره 10 جلسه¬اي درمان (هفته¬اي دو جلسه به مدت 90 دقيقه) بار ديگر پرسشنامه طرحواره¬هاي ناسازگار اوليه يانگ (فرم کوتاه) و پرسشنامه افسردگي بک به عنوان پس¬آزمون در هر دو گروه اجرا گرديد. نتايج حاصل از تحليل آماري با آزمون¬هاي تحليل واريانس چند متغييره و آزمون t مستقل نشان داد که گروه¬درماني شناختي متمرکز بر طرحواره در مقايسه با گروه کنترل توجه، به طورمعني¬داري (000/0>p) باعث کاهش نمره کلي در پرسشنامه طرحواره¬هاي يانگ شده است. در مورد هر يک ازطرحواره¬ها به طور جداگانه نتايج حاصل از تحليل واريانس چند متغيره نشان داد که جز در طرحواره انزواي اجتماعي / بيگانگي(057/0>p) و طرحواره گرفتار/ خود تحول¬نيافته (074/0>p)، درمان بر کاهش نمرات ساير طرحواره¬ها به طور معني¬داري موثر بوده است. همچنين نتايج حاصل از آزمون آماري t مستقل نيز تفاوت معني¬داري را در کاهش نمرات افسردگي درگروه آزمايش نسبت به گروه کنترل توجه، پس از درمان نشان داد. همچنين نتايج حاصل از تحليل رگرسيون چند متغيره نشان داد که طرحواره¬هاي محروميت هيجاني، معيارهاي سرسختانه و استحقاق نيز مي¬تواند 65 درصد واريانس افسردگي را با استفاده از آزمون بک تبيين کنند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 13 Jul 2019 08:58 | ||||
Last Modified: | 13 Jul 2019 08:58 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7851 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |