Khavari, Masoumeh and Narimani, M. and Zahed, A. and Abolghasemi, A. (2010) Studying the effect of group based schema therapy on social phobia in the female students of grade 2 high schools. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
khavari.pdf Download (852kB) |
Abstract
This study aims is survey the efficiency of group based schema therapy on girl high school students with social phobia. The method of the current study is experimental, and control-group pretest-posttest design was used. Statistical population of the this survey is composed of all girl students of grade 2 high school of razan city Hamedan province, who study in 1388-1389 educational year. Study sample in first stage of the research (identification dominant schemas) is composed of 30 students with social phobia, and in next stage for (schema therapy intervention) is composed of 16 students with social phobia, that were selected first by multi step clustral sampling method and then by simple random sampling, and were placed randomly in two examined group (n=8) and controlled group (n=8). A group schema therapy was carried out for 15 sessions based on therapy package of Young, Klosko, Wishaar (2003) for the experimental group. All of the subjects were evaluated by structured clinical interview for diagnostic and statistical manual of mental disorders, social phobia questionnaire, brief young schema questionnaire, interpretation questionnaire-r, fear of negative evaluation questionnaire, beck’s anxiety inventory and Rosenberg self-esteem scale, before beginning of therapy and after therapy. And, young parenting inventory, young-rygh avoidance inventory, young compensation inventory and multi lateral life incident questionnaire were used in order to present the therapy. Also independent t test was used for data analysis. Statistical analysis showed that, group schema therapy has been efficient for decreasing the intensity of social phobia signs meaningfully (p=0/01). The results of the present study showed that the girl school students with social phobia have higher levels of early maladaptive schemas in the area of particularly in turn, the subjugation, unrelenting standards/ hyper criticalness, entitlement/ grandiosity, social isolation/ alienation, defections/ shame, failure and entitlement/ grandiosity. The results indicate that, group schema therapy has been consider ability efficient for, decreasing the intensity of both Fear of negative evaluation (p=0/008) and anxiety (p=0/001), but it’s efficiency for decreasing interpretational/ judgmental bias hasn’t notable. The results show that, has increased the students self- esteem significantly (p=0/005). Also Results suggest that, the process of group schema therapy has been efficient for decreasing and restructure the emotional deprivation, abandonment/ instability, failure, subjugation earlier maladaptive schemas in girl school students with social phobia. Furthermore, our results suggested that, this research protective the young schema model for, treatment of II axis disorders, and it is in accordance with researches that, had been done on efficiency of group based schema therapy.
Item Type: | Thesis (Other) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثر بخشی طرح واره درمانی بر اختلال فوبی اجتماعی دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان های دخترانه | ||||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش، بررسي اثر بخشي طرح واره درماني گروهي بر دانش آموزان دبيرستاني دختر مبتلا به فوبي اجتماعي مي باشد. روش تحقيق مطالعه حاضر از نوع آزمايشي بوده و از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ی دوم دبیرستان های دولتی شهرستان رزن استان همدان در سال تحصیلی 89-1388 تشكيل مي دهند. نمونه مطالعه در مرحله اول پژوهش يعني، شناسايي طرح واره هاي غالب شامل 30 دانش آموز داراي فوبي اجتماعي و در مرحله دوم براي بررسي اثر بخشي درمان 16 دانش آموز داراي فوبي اجتماعي كه ابتدا به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، سپس به روش نمونه گيري تصادفي ساده، انتخاب و در گروه آزمايش و كنترل (هر گروه 8 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. طرح واره درماني گروهي به مدت 15 جلسه بر اساس بسته درماني یانگ، کلاسکو و ویشار (2003) برای گروه آزمایش اجرا شد. در اين پژوهش کليهي آزمودنی ها پيش از آغاز درمان و پس از درمان به کمک پرسشنامه هاي فوبیای اجتماعی، طرح واره یانگ (فرم کوتاه)، ترس از ارزیابی منفی، تعبیر، اضطراب بک و عزت نفس روزنبرگ مورد ارزيابي قرار گرفتند. جهت ارایه ی درمان نیز از پرسشنامه های فرزند پروری یانگ، اجتناب یانگ – ریگ، جبران یانگ و پرسشنامه چند وجهی سرگذشت زندگی، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل استفاده شد. نتايج مطالعه حاكي از آن است که طرح واره درمانی گروهی از لحاظ اثربخشی بر کاهش شدت علایم فوبیای اجتماعی، در سطح 01/0 کارآمد بوده است و فراوان ترین طرح واره ها به ترتیب عبارتند از: ایثار، معیارهای سرسختانه/ عیب جویی افراطی، خویشتن داری و خود انظباطی ناکافی، انزوای اجتماعی/ بیگانگی، نقص/ شرم، شکست، استحقاق و بزرگ منشی. ليكن، طرح واره درمانی گروهی موجب کاهش قابل ملاحظه سوگیری تعبیر در این دانش آموزان نشده است. معلوم شد که طرح واره درمانی گروهی موجب کاهش قابل ملاحظه ترس از ارزیابی منفی در سطح 008/0، اضطراب در سطح 001/0 و افزایش قابل ملاحظه عزت نفس در سطح 005/0 در این دانش آموزان شده است. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که روند طرح واره درمانی گروهی موجب کاهش طرح واره های ناسازگار اولیه محرومیت هیجانی، رهاشدگی/ بی ثباتی، شکست و ایثار دانش آموزان دبیرستانی دختر مبتلا به اختلال فوبی اجتماعی شده است. طبق يافته ها، اين پژوهش از مدل طرح واره ی یانگ (1999) در درمان اختلالات محور I حمایت می کند و در راستای مطالعات صورت گرفته در زمینه اثر بخشی طرح واره درمانی گروهی می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که از طرح واره درمانی در درمان افراد مبتلا به فوبی اجتماعی استفاده شود. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 13 Jul 2019 09:04 | ||||||
Last Modified: | 13 Jul 2019 09:04 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7855 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |